Zakup samochodu elektrycznego to początek nowej przygody! Zanim wyruszysz w pierwszą podróż powinieneś przyswoić informacje dotyczące zasilania swojego samochodu, faz ładowania, dowiedzieć się co można robić, a czego unikać. Właśnie dlatego zebraliśmy najważniejsze aspekty dotyczące kabli do ładowania aut EV. Znajdziesz tu wszystko, co musisz o nich wiedzieć. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym charakteryzuje się kabel Type 1 i Type 2,
  • co łączy kabel do ładowania samochodu EV z wężem wodnym,
  • czym różni się ładowanie jednofazowe od trójfazowego.

Kabel Type 1 i Type 2 – który wybrać?

Wśród kabli do ładowania samochodu elektrycznego możemy wyróżnić dwa główne rodzaje wtyków – Type 1 oraz Type 2. Łatwo sprawdzić, który z nich będzie kompatybilny z Twoim samochodem, ponieważ we wszystkich autach europejskich wyprodukowanych po 2019 roku zastosowano wtyk Type 2. Jeżeli nie masz pewności, który z nich będzie odpowiedni, warto przed zakupem sprawdzić specyfikację kabla – zazwyczaj można tam znaleźć listę aut kompatybilnych z danym wtykiem.

Przewody z wtykami Type 1 i Type 2 różnią się możliwościami ładowania. Pierwszy z nich obsługuje wyłącznie jedną fazę, natomiast drugi jest przystosowany do wszystkich trzech faz. Oznacza to, że będzie w stanie ładować szybciej niż kabel Type 1.

Jest to również kwestia używanego przewodu oraz parametrów, z jakimi dany model samochodu elektrycznego może być ładowany. Niestety, nie każde auto EV jest w stanie osiągnąć moc na poziomie 22 kW. Przed zakupem przewodu obsługującego daną moc sprawdź jakie jest maksymalne ładowanie Twojego samochodu (w amperach). Zakup kabla o wyższej mocy nie sprawi, że auto będzie ładowane szybciej, niż jest w stanie przyjąć pojazd. 

Co wspólnego mają kabel do ładowania i wąż wodny?

Pewnie przeczytałeś ten nagłówek i spodziewałeś się “suchara” – otóż niekoniecznie! O dziwo kabel do auta elektrycznego i wąż wodny mają ze sobą wiele wspólnego, więc świadomie stworzyliśmy takie zestawienie. Dzięki niemu dużo łatwiej zrozumiesz jak działają te akcesoria, ponieważ wiele aspektów można zilustrować za pomocą wody.

Średnica węża wodnego = prąd (amper)

Średnica w wężu wodnym wskazuje na ilość wody, która może przez niego przepływać, więc jej pojemność. Podobnie sprawa wygląda w przypadku kabla do ładowania. Jego średnica wpływa na natężenie (ampery), z którym może być ładowany samochód

Kran = napięcie (volty)

Kran określa ciśnienie, jakie powinno płynąć w wężu wodnym. Rolę “ciśnienia” w przypadku przewodu do ładowania przejmuje napięcie (volty). Wyróżniamy zasilanie współpracujące z 230 V oraz 400 V. Drugi typ ładowania nie jest możliwy w przypadku kabli osiągających niską moc, takich jak 3,6 kW.

Liczba węży = liczba faz

Im więcej węży wodnych, tym więcej płynu możesz uzyskać w momencie odblokowania strumienia wody. Jest to dość logiczne przełożenie, które sprawdza się również w przypadku kabli do ładowania. Kable jednofazowe mają wyłącznie jeden przewód, który dostarcza energię, natomiast w trójfazowych zastosowane są dwa dodatkowe.

A co z kW (kiloWaty)?

W przypadku użycia większej liczby przewodów, czyli kabli trójfazowych, będziesz bardziej zadowolony z szybkości ładowania swojego samochodu elektrycznego, niż po zastosowaniu jednofazowych. Niestety wysokie wartości mocy (kW) nie są możliwe do osiągnięcia przy wyborze jednej fazy (najniższe możliwe ładowanie przy kablach trójfazowych wynosi 11kW i dotyczy 16A). 

Przykładowa interpretacja: Aby ładować samochód z mocą 22 kW potrzebujemy go zasilić za pomocą 3 faz (co wskazuje na Type 2) po 32A. 

Podsumowanie

Przedstawiliśmy najważniejsze informacje dotyczące kabli do ładowania samochodów EV. Mamy nadzieję, że udało Ci się usystematyzować wiedzę w tym temacie i już wiesz, który kabel wybrać. Jeśli nadal masz wątpliwości, zapraszamy do skontaktowania się z naszymi specjalistami. Chętnie sprawdzimy, który z naszych akcesoriów będzie kompatybilny z Twoim autem elektrycznym i dobierzemy odpowiedni produkt! 😉

Polecane produkty