Czy auto elektryczne się opłaca?
Choć zakup samochodu elektrycznego nie jest małym wydatkiem, kierowcy coraz częściej się na niego decydują – w dużej mierze ze względu na silniki przyjazne dla środowiska oraz komfort jazdy. Niektórzy rozważając wybór takiego pojazdu kierując się jeszcze jednym kryterium – jego kosztami długoterminowymi. Wiele osób zainteresowanych elektromobilnością zastanawia się, czy auto elektryczne się opłaca. Jakie koszty trzeba brać pod uwagę, rozważając zakup pojazdu elektrycznego? Czy niski koszt eksploatacji może wyrównać początkową inwestycję? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w poniższym tekście. Serdecznie zapraszamy do lektury!
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są wady i zalety samochodów z silnikami elektrycznymi,
- jak wypada porównanie kosztów zakupu i utrzymania auta elektrycznego i auta spalinowego,
- jaki wpływ na środowisko mają samochody elektryczne
- czy auto elektryczne się opłaca?
Wady i zalety samochodów elektrycznych
Do zalet silnika elektrycznego zdecydowanie można przypisać jego ciche działanie (silnik jest wyraźnie słyszalny praktycznie tylko przy wysokich prędkościach), brak emisji szkodliwych związków do atmosfery, a także stałe koszty utrzymania. (W przeciwieństwie do cen paliwa, ceny prądu nie ulegają tak dynamicznym wahaniom w krótkich okresach czasu.) Nieskomplikowana budowa przekłada się na mniejszą awaryjność i prostotę obsługi.
Konieczność częstszego ładowania przechyla jednak szalę zwycięstwa na stronę aut spalinowych. Akumulatory samochodów elektrycznych pozwalają na przebycie mniejszej odległości na jednym ładowaniu niż paliwa konwencjonalne w autach z pełnym bakiem. Nie można zapominać o czasie ładowania. Uzupełnienie energii akumulatora do pełna może trwać nawet kilkanaście godzin (wszystko zależy od modelu pojazdu i rodzaju ładowania).
Porównanie samochodu elektrycznego do spalinowego
Wygląd i parametry techniczne
Na pierwszy rzut oka samochód elektryczny nie różni się specjalnie od auta spalinowego. Warto jednak przyjrzeć się dokładnie, by zobaczyć zabudowaną osłonę chłodnicy, pełne felgi i energooszczędne (wąskie) opony, które zapewniają aerodynamiczność, a tym samym mniejsze zużycie energii i większy zasięg. Podczas gdy główny środek ciężkości w autach spalinowych znajduje się pod maską (w miejscu zamontowania silnika), tak w pojazdach EV akumulatory rozłożone są najczęściej pod podłogą na długości i szerokości całego podwozia. Tym samym auto elektryczne ma bardziej równomiernie rozłożony ciężar, co przekłada się na lepszą przyczepność.
Najdroższymi elementami auta na prąd są jego akumulatory (w przypadku auta spalinowego jest to silnik). Samochód elektryczny posiada kilka akumulatorów (w przypadku spalinowego jest to wyłącznie jeden), najczęściej wykonanych z ogniw litowo-jonowych. Potrafią one szybko oddać energię, są odporne na uszkodzenia (wbudowane w podłogę są oczywiście dodatkowo zabezpieczone specjalną obudową) i stosunkowo tanie w produkcji. Pojemność baterii jest różna w zależności do pojazdu – w elektrycznych SUVach może nawet wynosić 100 kWh. Elektronika zainstalowana w pojeździe na prąd wspomaga pracę baterii – między innymi kontroluje proces chłodzenia.
Silnik i skrzynia biegów
Auta spalinowe wyposażone są najczęściej w jeden silnik i posiadają skrzynię biegów pięcio-, sześciobiegową albo automatyczną. Samochód elektryczny również napędzany jest przez jeden silnik, chyba że mowa o napędzie na cztery koła – wtedy jeden jest odpowiedzialny za napędzanie przedniej osi, drugi zaś za napędzanie tylnej. Silnik auta na prąd może pochwalić się o wiele większą sprawnością, ponieważ zazwyczaj od 85% do 95% procent dostarczonej energii potrafi zmienić na energię mechaniczną (służącą do przyspieszania, hamowania, przemieszczania się z punktu A do punktu B). Niektóre silniki elektryczne zaś osiągają już sprawność rzędu 99%! Jest to naprawdę wysoki wynik, szczególnie w porównaniu do samochodów spalinowych. Maksymalna sprawność silników spalinowych jest różna w zależności od modelu, ale za bardzo wysoką uważa się już tę rzędu 40%.
Pojazd napędzany elektrycznie może przyspieszać niezależnie od prędkości, co czyni go bardzo dynamicznym od spalinowych odpowiedników, w których niekiedy trzeba zredukować bieg, by osiągnąć wyższe obroty. Jego silnik jest sprawniejszy niż silnik samochodu spalinowego ze względu na wysoki moment obrotowy dostępny od razu po starcie silnika. Ponadto nie posiada skrzyni biegów w tradycyjnym tego słowa rozumieniu. W jej miejsce posiada mechanizm różnicowy i przekładnię redukcyjną, które z pomocą pokładowego komputera odpowiednio rozdzielają moment obrotowy.
Wyposażenie
Elementy takie jak klimatyzacja, zawieszenie czy układ kierowniczy są podobne zarówno w autach spalinowych, jak i elektrycznych. Stosowanie bliźniaczych komponentów wynika z chęci obniżenia kosztów produkcji pojazdów na prąd. W niektórych samochodach elektrycznych możemy jednak znaleźć pneumatyczne zawieszenie (np. Audi e-tron). Klimatyzację – która pobiera sporo energii – zastępuje bardziej wydajna pompa ciepła, mogąca magazynować, a następnie oddawać energię (chłodząc lub ocieplając wnętrze pojazdu).
Koszty zakupu
Pod względem kosztów zakupu auta elektryczne znacznie przewyższają ceny aut spalinowych. Warto sięgnąć do raportu przygotowanego przez IBRM Samar, w którym zestawiono ze sobą podobne samochody o takim samym wariancie wyposażenia oraz zbliżonych możliwościach. Oto uzyskane efekty:
- DS3 Crossback e-Tense (136 Koni Mechanicznych) kosztuje 159 900 zł, a więc 38 900 zł więcej niż model spalinowy DS3 Crossback (wersja 1,2 PureTech o mocy 130 KM).
- Opla Corsa w wersji Elegance (130 KM, wersja silnika 1,2) kupisz od 72 150 zł. Za elektryczną wersję Corsy (Opel Corsa-e Elegance) przyjdzie Ci zapłacić aż 53 240 zł więcej, czyli ok. 125 390 zł.
- By wejść w posiadanie Peugeota 208 w wersji Allure będziesz musiał wydać 130 300 zł. Wersja benzynowa w podobnym standardzie może być Twoja już za 87 400 zł. Pozwoli Ci to zaoszczędzić 42 900 zł.
- Hyundai Kona Electric w wersji Premium (204 km) może być Twój od 212 900 zł. Za spalinowy odpowiednik, czyli Hyundai Kona 1,6 T-GDI Premium 4WD (177 KM), zapłacisz z kolei 117 240 zł. Różnica wynosi aż 95 660 zł na korzyść wersji spalinowej.
Powyższe zestawienie, choć bierze pod uwagę zaledwie ułamek modeli aut dostępnych na rynku, dobitnie pokazuje, że ceny samochodów w podobnej klasie mogą się diametralnie różnić. Mowa nawet o przepaści cenowej wynoszącej ponad 95 tysięcy złotych mimo niemal bliźniaczych osiągów i wyposażenia.
Koszty ładowania/tankowania
Aktualne ceny paliwa (benzyny, ropy) za litr dawno przekroczyły 5 zł. W porównaniu z cenami paliw konwencjonalnych, koszty ładowania samochodów elektrycznych wydają się nieproporcjonalnie niskie. Zwłaszcza, że istnieje kilka sposobów, by jeszcze bardziej je zredukować. Wszystko tak naprawdę zależy od sposobu ładowania pojazdu na prąd. Możemy wyróżnić zasilanie przy pomocy ogólnodostępnych stacji ładowania oraz ładowanie w domowych warunkach.
Wykorzystanie prądu stałego (DC) sprawia, że ogólnodostępne stacje ładowania generują moc na poziomie 25-150 kW. Dzięki temu można naładować akumulator do pełna nawet w kilkadziesiąt minut. Niestety, ich stosunkowo niewielka liczba wpływa na to, że mogą one być oddalone od siebie oraz zatłoczone. Koszt pobrania 1 kWh na tego typu stacji wynosi najczęściej 2-2,3 zł.
Dlatego też wiele osób decyduje się, by naładować samochód w domu, podłączając akumulator do gniazdka. To gwarancja niższej ceny (koszt 1,1-1,8 zł za 1kWh), ale jednocześnie oznacza konieczność dłuższego oczekiwania na naładowanie baterii. Pobieranie prądu może trwać nawet dobę – z domowego gniazdka można pobierać prąd przemienny (AC) o mocy 2,2-3 kW na godzinę. Instalacja prywatnego Wallboxa w domu (np. marki Green Cell) może nawet dziesięciokrotnie przyspieszyć ten proces. (Pamiętaj jednak, że wiąże się to z audytem elektryka i zdobyciem odpowiednich pozwoleń.)
Dostępność paliwa/energii
Warto również pamiętać, że choć infrastruktura dla osób poruszających się po drogach w Polsce autami elektrycznymi wciąż się rozwija (zwłaszcza w większych miastach), to ogólnodostępnych stacji ładowania wciąż jest nieproporcjonalnie mniej niż tradycyjnych stacji benzynowych. Dlatego też przed wyruszeniem w daleką drogę warto naładować akumulator i skrupulatnie zaplanować trasę – tak, aby przebiegała ona wzdłuż punktów z łatwym dostępem do źródeł energii. W innym wypadku ograniczone zasięgi akumulatorów auta elektrycznego mogą spowodować nieplanowane postoje w najmniej oczekiwanym momencie wycieczki.
Koszty serwisowania
Serwisowanie samochodów elektrycznych jest tańsze niż samochodów spalinowych ze względu na prostszą budowę i mniejszą liczbę części, które mogą ulec uszkodzeniu. W aucie na prąd nie trzeba wymieniać filtrów, świec ani oleju, co jest konieczne co jakiś czas w przypadku korzystania z samochodu z silnikiem spalinowym. Klocki i tarcze hamulcowe nie ulegają uszkodzeniu, jak w przypadku aut spalinowych, ponieważ dzięki odpowiedniej technice hamowania auto nie tylko nie zużywa tych elementów, ale również może odzyskać energię (a tym samym wydłużyć potencjalny zasięg).
Choć z większością elementów samochodu elektrycznego (wyposażenie kabiny, zawieszenie, 12-woltowy układ elektryczny) poradzi sobie większość mechaników, to do przeglądu elementów wysokonapięciowych (oznaczonych kolorem pomarańczowym) konieczne jest posiadanie uprawnień SEP (Stowarzyszenia Elektryków Polskich). Niestety niezależnych warsztatów posiadających tak specjalistyczne uprawnienia jest wciąż mało, dlatego często przegląd i nawet drobne naprawy trzeba zlecać autoryzowanemu serwisowi – co może wiązać się z większymi kosztami. Tym samym, serwisowanie i naprawa aut spalinowych, okazuje się o wiele prostsza niż ma to miejsce w przypadku aut elektrycznych.
Wpływ na środowisko
Ze względu na brak silnika spalinowego, samochód elektryczny nie posiada również rur wydechowych, z których wydobywają się szkodliwe dla środowiska opary spalin. Tym samym „elektryk” jest o wiele przyjaźniejszy środowisku niż jego spalinowy odpowiednik.
Nie powinno się też zapominać o tym, że nie tylko w czasie eksploatacji samochody elektryczne są bardziej ekologiczne. Dotyczy to również ich produkcji (wytwarzania baterii), a także złomowania w późniejszym okresie. Warto wziąć to pod uwagę przy rozważaniu “za” i “przeciw” kupna auta elektrycznego – poruszanie się takim pojazdem generuje bowiem niższy koszt nie tylko dla użytkownika, ale również dla środowiska.
Podsumowanie
Zakup samochodu elektrycznego wiąże się z dokładnym przeanalizowaniem różnych aspektów dotyczących kosztów kupna i posiadania tego pojazdu. Zarówno auto elektryczne, jak i samochód napędzany benzyną lub ropą ma swoich zwolenników, a także konkretne wady i zalety. Przed wybraniem konkretnego modelu, rozważ wszystkie za i przeciw – pamiętaj, że nowe auto ma przede wszystkim spełniać Twoje oczekiwania! 🙂
Polecane akcesoria do aut EV
Green Cell GC Habu Ładowarka Mobilna EV 11kW 7m Typ 2 CEE 16A Wallbox z Aplikacją do Tesla Model Y 3 S X, Kia EV6, Ford Mach-E
Green Cell GC HabuDen Wallbox 22kW 32A 5m Kabel Typ 2 Inteligentna Stacja Ładowania EV z Aplikacją GC App Bluetooth WiFi
Green Cell GC Snap Kabel EV Typ 2 22kW 5m 32A do Ładowania Tesla Model Y 3 S X, VW ID.3, ID.4, Kia EV6, Audi E-Tron, Fiat 500e
Green Cell Ładowarka Mobilna 3.6kW Schuko – Type 2 6.5m GC PowerCable do Ładowania Samochodów Elektrycznych i Hybryd Plug-In
Weronika Bazarnik
Mogą Cię zainteresować
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (399 101)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (316 490)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (262 453)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (248 166)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (239 395)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (208 615)