Jak dobrać baterię do roweru elektrycznego?

Rowery elektryczne, pomimo że znane są już od bardzo dawna, dopiero w ostatnich kilku latach zdobywają w Polsce popularność, a liczba użytkowników rośnie w coraz szybszym tempie. Co sprawia, że zdobywają sobie tak wielu entuzjastów? To dość proste, ebike to środek lokomocji, który łączy w sobie najlepsze cechy skuterów i rowerów – jest ekologiczny, pomaga dbać o kondycję, pozwala unikać korków, ułatwia jazdę podczas kłopotliwych wzniesień i nie hałasuje, ale wystarczy tego słodzenia :), przejdźmy do meritum. Ale jeszcze to zrobimy – jeśli chcecie więcej poczytać o samych rowerach elektrycznych, a nie akumulatorach do nich – zajrzycie do naszego artykułu Rower elektryczny – pojazd idealny.

Podstawą roweru elektrycznego jest silnik i oczywiście bateria, której to dotyczy poniższy artykuł. Jak w tytule, odpowiemy sobie na pytanie – jak dobrać baterię do roweru elektrycznego? W zależności od tego, czy wymieniacie akumulator w swoim ebike, czy przerabiacie tradycyjny rower na elektryczny, po lekturze tego artykułu powinniście wiedzieć wszystko o doborze odpowiedniego modelu baterii. ebike mtb

Zaznaczamy, że artykuł dotyczy tylko rowerów elektrycznych typu “pedelec”, czyli tych z napędem elektrycznym uruchamianym przez nacisk na pedały. Jest to powszechnie używana technologia ebike. Artykuł NIE dotyczy modeli wyposażonych w napęd ręczny (manetkę). 

Dobór baterii do ebike – krok po kroku

1. Napięcie

Silniki do ebike są fabrycznie przystosowywane do konkretnego napięcia baterii z którą współpracują, więc naszym zadaniem jest po prostu dopasowanie jednego do drugiego. Co prawda, jeśli sterownik silnika na to pozwala, w niektórych przypadkach możliwa jest współpraca np. silnika 36V i baterii 48V, ale nie jest to zalecana konfiguracja i dotyczy niestandardowych modeli rowerów elektrycznych, więc wspominamy o tym tylko w ramach ciekawostki. Zasada więc jest prosta – jakie napięcie silnika takie napięcie baterii.

2. Wejście w rowerze, czyli rodzaj gniazda

Kwestia jest dość jasna. Należy zwrócić uwagę jaki typ wejścia występuje w naszym ebike’u i wybrać baterię z odpowiednią wersją. Najpopularniejszym typem połączenia jest 4-pinowe, które wygląda tak:

 

3. Kształt baterii, rodzaj mocowania i wymiary

Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak nasz akumulator ma wyglądać i gdzie na rowerze go zamontujemy? Jeśli wymieniamy baterię, sprawa jest dość prosta – wybieramy taki kształt jaki mieliśmy poprzednio. Jeśli jednak sami budujemy rower elektryczny, czeka nas poważny dylemat. Typów baterii do ebike jest sporo, więc poniżej wymienię te najczęściej spotykane:

Silverfish – jest to najpopularniejszy typ baterii do roweru, ale sposoby jego montażu mogą być różne. W zależności od roweru może być umiejscowiona razem z dolną lub tylną częścią ramy, a nawet na bagażniku. Pokazana poniżej forma jest najczęściej spotykana.

ebike bateria silverfish

Bottle – typ podobny kształtem do Silverfish i również możliwe są różne metody montażu, ale powszechnie stosowane jest tzw. umocowanie bidonowe. Nazwa w sposób oczywisty wskazuje na miejsce 🙂

ebike bateria bottle

Down Tube – montaż niemal wyłącznie bidonowy.

ebike bateria Down Tube

Rear Rack – bateria bagażnikowa, montowana z tyłu roweru, zaraz za siodełkiem. Typ ten zazwyczaj wykorzystywany jest w rowerach miejskich. Ze względu na umiejscowienie posiadają one charakterystyczny odblask.

ebike bateria bagażnikowa

Frog – bateria montowana pod siodełkiem. Jest to nieco rzadziej spotykany rodzaj, zazwyczaj w mniejszych rowerach. Najczęściej używa się jej w rowerach składanych.

ebike bateria frog

4. Moc silnika i sterownika roweru

Musimy pamiętać o tym, że im mocniejszy silnik tym lepsze przyspieszenie, większe wsparcie podczas podjazdów, a co za tym idzie, szybsze rozładowywanie baterii. Kwestia ta nie jest zbyt problematyczna jeśli kupiliśmy gotowy, zgodny z normami prawnymi ebike. W przypadku rowerów konsumenckich jesteśmy ograniczeni przepisami do 250W i 25km/h, ponieważ taką maksymalną moc może mieć rower elektryczny. Silnik nie może dostarczać mocy wyższej niż 250W i nie będzie dodatkowo wspierał napędu, jeśli osiągnęliśmy już prędkość 25km/h. Wiedząc, że tylko w takich zakresach będzie pracował silnik łatwo nam ocenić jaka bateria nam jest potrzebna.

Nieco inaczej sytuacja wygląda jeśli mamy niestandardowy model roweru. Oczywiście dużo zależy od stylu jazdy, ale nie oszukujmy się, jeśli mamy mocny silnik to na pewno będziemy chcieli korzystać z jego możliwości :). Wiedząc, że nasz rower elektryczny będzie miał wysokie osiągi warto rozważyć też kupno większej baterii, by móc się tymi osiągami dłużej cieszyć, ale o tym nieco więcej w kolejnym punkcie dotyczącym pojemności. Nie zapominajmy jednak, żeby przy testowaniu możliwości roweru nie poddawać baterii/silnika ekstremalnym próbom, jeśli nie posiadamy odpowiednich zabezpieczeń! Silnik nie zgaśnie jak te spalinowe i może dojść uszkodzenia.

5. Jakiej pojemności potrzebujemy?

Na to pytanie nie ma oczywistej odpowiedzi. Pojemność baterii przede wszystkim zależy od naszych zapotrzebowań i roli jaką ma spełniać ebike. Musimy zastanowić się jak długie dystanse chcemy pokonywać i czy będziemy poddawać rower większym obciążeniom np. jeżdżąc często na górzystym terenie. Aspekty, które są najbardziej istotne przy doborze idealnego modelu to pożądany zasięg, cena i waga akumulatora.

Akumulatory do rowerów elektrycznych są oparte na bardzo podobnych ogniwach co baterie do laptopów czy innych urządzeń mobilnych, więc zasięg rowerów elektrycznych można porównać np. do czasu pracy komputerów przenośnych. Kiedy nie korzystamy bardzo intensywne, piszemy maile, czytamy, uzyskamy nawet 2x lepszy wynik niż gdybyśmy grali w najnowszego Battlefielda.
To samo dotyczy akumulatorów do rowerów. Jeśli głównie poruszamy się po pozbawionych pagórków miejskich uliczkach, możemy wyczerpać baterię po 90 kilometrach. Ten sam akumulator wyczerpie się jednak już po 45 kilometrach intensywnej jazdy beskidzkim szlakiem rowerowym.

Poniżej tabelka pokazująca szacunkową wydajność akumulatorów o różnych pojemnościach i napięciach. Jeszcze jedną zmienną jest tryb jazdy, czyli stopień wsparcia jaki ma dostarczać nam silnik. Rowery elektryczne dysponują najczęściej dwoma, a czasem trzema trybami. My skupimy się na dwóch – Eco i Turbo. Tryb Eco ma na celu oszczędzanie energii, wsparcie jest zmniejszone, by zwiększyć zasięg jazdy (spokojnie wystarcza jednak, by bez wysiłku pokonywać wzniesienia). Celem trybu Turbo z kolei jest jak największe ułatwienie podjazdów i znacznie zwiększenie przyspieszenia. Wartości w tabelce dotyczą stałej pracy na silniku 250W, trzeba też wziąć pod uwagę, że zasięg w kilometrach zależy również od wagi użytkownika i bagażu, który przewozi. Podczas jazdy na rowerze elektrycznym silnik oczywiście nie pracuje cały czas, tym bardziej nie na maksymalnej mocy, więc dystans przebyty na jednym naładowaniu może w rzeczywistości być znacznie dłuższy. 

zasięg roweru elektrycznego

Zakup baterii do roweru elektrycznego

Jeśli wiemy już wszystko o parametrach i typie baterii oraz podjęliśmy decyzję jakiej pojemności akumulator nam jest potrzebny, znajdźmy go! Najpierw przejdźmy do kategorii baterie do ebike’ów na naszym sklepie. Akumulatory, które tam znajdziecie są produkcji Green Cell i pracują na najwyższej klasy ogniwach Panasonic. Są to zaawansowane modele o różnych pojemnościach, typach mocowania i napięciach 24V, 36V48V. Baterie współpracują z bardzo wieloma modelami rowerów m.in. takich producentów jak: Ecobike, Gazelle, Giant, Yamaha, Haibike, Kalkhoff, Lovelec, czy Prophete.
Na stronie znajduje się zestaw filtrów, które pomogą Wam znaleźć właściwy model baterii. Jeśli potrzebujecie dodatkowej pomocy, skontaktujcie się z nami, pomożemy w doborze.

Krzysztof Wołongiewicz

Przeczytaj również: