Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze. Nie ma się czemu dziwić – ich użytkownicy zyskują dodatkowe przywileje, choćby możliwość poruszania się po buspasach czy darmowego parkowania w centrum miast. To jednak nie najważniejsze. Kluczowym plusem „elektryków” jest znacznie niższy koszt eksploatacji. Przejechanie 100 km takim samochodem to wydatek rzędu 8-15 zł. Trzeba jednak pamiętać o ładowaniu urządzenia. Jak to zrobić we własnym garażu?

Samochody elektryczne trzeba samodzielnie ładować. To największe wyzwanie w porównaniu z pojazdami zasilanymi benzyną czy olejem napędowym. Czy to oznacza, że „elektryki” są ryzykowne, bo mogą po prostu „stanąć na środku drogi” bez dostępu do źródła zasilania? Absolutnie nie! Wystarczy skorzystać z możliwości ładowania pojazdu w domu i wyruszać w trasę z pełną lub naładowaną w dobrym stopniu baterią. 

Jak ładować auto elektryczne w garażu?

Baterię w samochodzie elektrycznym trzeba prędzej czy później naładować. Możesz to zrobić w przydomowym garażu. W jaki sposób? Do wyboru są dwa rozwiązania. 

  1. Podpięcie „elektryka” pod standardowe gniazdko o napięciu 230 V i mocy 2,3 kW. To najprostsze wyjście z sytuacji – dostępne właściwie od ręki. Wystarczy wykorzystać odpowiedni kabel i gotowe. Sęk w tym, że przy takim ładowaniu trzeba się uzbroić w ogromną cierpliwość. Naładowanie od zera wspomnianej wcześniej Tesli, której bateria ma pojemność 85 kWh, może zająć nawet 48 godzin! Oczywiście jeżeli jeździsz na krótsze dystanse, 10-12 godzinna przerwa na ładowanie może wystarczyć, aby przemieścić się np. z domu do pracy i z powrotem.

  2. Wyposażenie się w nowoczesną ładowarkę typu Wallbox, przeznaczoną do zasilania pojazdów elektrycznych oraz hybryd. Dzięki temu sprzętowi, podpiętemu do gniazdka siłowego o wyższej mocy dostarczanego prądu, możesz naładować baterię w pojeździe znacznie szybciej.

wallbox

Dlaczego warto zainwestować w ładowarkę garażową do „elektryka”?

Auto elektryczne można ładować nie tylko w domu, ale również w trasie. Może to być jednak sporym wyzwaniem z dwóch powodów. Po pierwsze sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych nie jest jeszcze w Polsce dobrze rozwinięta. To oznacza, że może być problem ze znalezieniem źródła zasilania „w drodze” – nawet w dużym mieście. Tu może się po prostu okazać, że stacja ładująca jest już zajęta przez inne auto.

Po drugie chodzi o czas uzupełnienia baterii. Nawet jeżeli znajdziesz stację szybkiego ładowania, proces „napełniania” ogniw baterii zasilającej może potrwać od kilkudziesięciu minut do nawet kilkunastu godzin.

Tymczasem gdy znajdujesz się w domu, możesz podpiąć pojazd do ładowarki nawet na wiele godzin, np. na noc. Dzięki temu nie musisz się stresować, że energii zabraknie nawet na dłuższej trasie.

Na ile wystarcza bateria w samochodzie elektrycznym?

Dystanse, jakie można przebyć na jednym naładowaniu auta elektrycznego, stale się zwiększają. Jeszcze kilka lat temu standardem było ok. 160-200 km. Dziś najnowsze modele Tesli pozwalają przejechać nawet ok. 630 km! Przy założeniu, że auto wykorzystujesz tylko do jazdy dziennej, albo że wyruszasz w długą trasę, po której czeka Cię jeszcze dłuższy postój – ładowanie nigdy nie będzie problemem – zwłaszcza, jeśli wyposażysz się w ładowarkę do garażu.

Co wyróżnia ładowarki do aut elektrycznych typu Wallbox?

Ładowarka typu wallbox to proste, a zarazem efektywne rozwiązanie, dzięki któremu ładowanie pojazdu elektrycznego stanie się szybsze i bezpieczniejsze. Urządzenia takie jak GC EV PowerBox 22kW, dostępny w sklepie SwiatBaterii.pl, pozwalają znacznie przyspieszyć proces zasilania baterii – nawet z mocą do 22 kW.

Warto przy tym pamiętać, że moc ta jest uzależniona od parametrów prądu dostarczanego z sieci. Jeżeli w garażu znajduje się np. gniazdko siłowe 11 kW, to energia popłynie z Wallboxa do auta właśnie z taką mocą. Już nawet połączenie tego urządzenia z instalacją o mocy 7,2 kW daje ogromną przewagę. Wspomniana Tesla zostanie naładowana do pełna nie w 48 godzin, a w 25% tego czasu, a np. silnik Peugeota e-208, w 6,5 h.

Jeżeli masz już teraz dostęp do mocy 22 kW, możesz oczekiwać, że Tesla naładuje się w ok. 7h, a wspomniany Peugeot e-208, nawet w 4,5 h.

Ponadto ładowarki typu wallbox:

  • są wygodne w użyciu – wyposażone we wpięty na stałe kabel ze złączem typu 2, pasują do większości napędów elektrycznych i hybrydowych, do daje możliwość ekspresowego podpięcia,

  • mają 3-fazowe połączenie, co zapewnia ich sprawne zainstalowanie,

  • można dopasować do typu zasilania – przykładowo, jeśli teraz masz gniazdko siłowe o mocy 7,2 kW, ale masz w planach zwiększyć te parametry w przyszłości, nie musisz się obawiać. Ładowarka będzie pracowała z jeszcze lepszą wydajnością.

Pamiętaj: jeśli Twój samochód współpracuje z kablem innym niż Type 2, możesz zdecydować się np. na ładowarkę GC EV PowerBox 22 kW z gniazdem Type 2 – to do niego wepniesz odpowiednio dopasowany kabel i podłączysz auto bezpiecznie oraz sprawnie.

Jak widać, choć ładowanie auta elektrycznego może się wydawać wyzwaniem, w rzeczywistości wystarczy inwestycja w dobrą ładowarkę typu wallbox i zapewnić autu zasilaniu w przydomowym garażu. Dzięki temu będziesz mógł wyruszyć w trasę z pełną baterią i bez obaw o poszukiwanie miejsca do ładowania.