Samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze. Nie ma się czemu dziwić – ich użytkownicy zyskują dodatkowe przywileje, choćby możliwość poruszania się po buspasach czy darmowego parkowania w centrum miast. To jednak nie najważniejsze. Kluczowym plusem „elektryków” jest znacznie niższy koszt eksploatacji. Przejechanie 100 km takim samochodem to wydatek rzędu 8-15 zł. Trzeba jednak pamiętać o ładowaniu urządzenia. Jak to zrobić we własnym garażu?

Samochody elektryczne trzeba samodzielnie ładować. To największe wyzwanie w porównaniu z pojazdami zasilanymi benzyną czy olejem napędowym. Czy to oznacza, że „elektryki” są ryzykowne, bo mogą po prostu „stanąć na środku drogi” bez dostępu do źródła zasilania? Absolutnie nie! Wystarczy skorzystać z możliwości ładowania pojazdu w domu i wyruszać w trasę z pełną lub naładowaną w dobrym stopniu baterią. 

Jak ładować samochód elektryczny we własnym garażu?

Jak ładować auto elektryczne w garażu?

Baterię w samochodzie elektrycznym trzeba prędzej czy później naładować. Możesz to zrobić w przydomowym garażu. W jaki sposób? Do wyboru są dwa rozwiązania. 

  1. Podpięcie „elektryka” pod standardowe gniazdko o napięciu 230 V i mocy 2,3 kW. To najprostsze wyjście z sytuacji – dostępne właściwie od ręki. Wystarczy wykorzystać odpowiedni kabel i gotowe. Sęk w tym, że przy takim ładowaniu trzeba się uzbroić w ogromną cierpliwość. Naładowanie od zera wspomnianej wcześniej Tesli, której bateria ma pojemność 85 kWh, może zająć nawet 48 godzin! Oczywiście jeżeli jeździsz na krótsze dystanse, 10-12 godzinna przerwa na ładowanie może wystarczyć, aby przemieścić się np. z domu do pracy i z powrotem.

  2. Wyposażenie się w nowoczesną ładowarkę typu Wallbox, przeznaczoną do zasilania pojazdów elektrycznych oraz hybryd. Dzięki temu sprzętowi, podpiętemu do gniazdka siłowego o wyższej mocy dostarczanego prądu, możesz naładować baterię w pojeździe znacznie szybciej.

wallbox

Dlaczego warto zainwestować w ładowarkę garażową do „elektryka”?

Auto elektryczne można ładować nie tylko w domu, ale również w trasie. Może to być jednak sporym wyzwaniem z dwóch powodów. Po pierwsze sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych nie jest jeszcze w Polsce dobrze rozwinięta. To oznacza, że może być problem ze znalezieniem źródła zasilania „w drodze” – nawet w dużym mieście. Tu może się po prostu okazać, że stacja ładująca jest już zajęta przez inne auto.

Po drugie chodzi o czas uzupełnienia baterii. Nawet jeżeli znajdziesz stację szybkiego ładowania, proces „napełniania” ogniw baterii zasilającej może potrwać od kilkudziesięciu minut do nawet kilkunastu godzin.

Tymczasem gdy znajdujesz się w domu, możesz podpiąć pojazd do ładowarki nawet na wiele godzin, np. na noc. Dzięki temu nie musisz się stresować, że energii zabraknie nawet na dłuższej trasie.

Jak ładować samochód elektryczny we własnym garażu?

Na ile wystarcza bateria w samochodzie elektrycznym?

Dystanse, jakie można przebyć na jednym naładowaniu auta elektrycznego, stale się zwiększają. Jeszcze kilka lat temu standardem było ok. 160-200 km. Dziś najnowsze modele Tesli pozwalają przejechać nawet ok. 630 km! Przy założeniu, że auto wykorzystujesz tylko do jazdy dziennej, albo że wyruszasz w długą trasę, po której czeka Cię jeszcze dłuższy postój – ładowanie nigdy nie będzie problemem – zwłaszcza, jeśli wyposażysz się w ładowarkę do garażu.

Co wyróżnia ładowarki do aut elektrycznych typu Wallbox?

Ładowarka typu wallbox to proste, a zarazem efektywne rozwiązanie, dzięki któremu ładowanie pojazdu elektrycznego stanie się szybsze i bezpieczniejsze. Urządzenia takie jak GC EV PowerBox 22kW, dostępny w sklepie SwiatBaterii.pl, pozwalają znacznie przyspieszyć proces zasilania baterii – nawet z mocą do 22 kW.

Warto przy tym pamiętać, że moc ta jest uzależniona od parametrów prądu dostarczanego z sieci. Jeżeli w garażu znajduje się np. gniazdko siłowe 11 kW, to energia popłynie z Wallboxa do auta właśnie z taką mocą. Już nawet połączenie tego urządzenia z instalacją o mocy 7,2 kW daje ogromną przewagę. Wspomniana Tesla zostanie naładowana do pełna nie w 48 godzin, a w 25% tego czasu, a np. silnik Peugeota e-208, w 6,5 h.

Jeżeli masz już teraz dostęp do mocy 22 kW, możesz oczekiwać, że Tesla naładuje się w ok. 7h, a wspomniany Peugeot e-208, nawet w 4,5 h.

Ponadto ładowarki typu wallbox:

  • są wygodne w użyciu – wyposażone we wpięty na stałe kabel ze złączem typu 2, pasują do większości napędów elektrycznych i hybrydowych, do daje możliwość ekspresowego podpięcia,

  • mają 3-fazowe połączenie, co zapewnia ich sprawne zainstalowanie,

  • można dopasować do typu zasilania – przykładowo, jeśli teraz masz gniazdko siłowe o mocy 7,2 kW, ale masz w planach zwiększyć te parametry w przyszłości, nie musisz się obawiać. Ładowarka będzie pracowała z jeszcze lepszą wydajnością.

Pamiętaj: jeśli Twój samochód współpracuje z kablem innym niż Type 2, możesz zdecydować się np. na ładowarkę GC EV PowerBox 22 kW z gniazdem Type 2 – to do niego wepniesz odpowiednio dopasowany kabel i podłączysz auto bezpiecznie oraz sprawnie.

Jak widać, choć ładowanie auta elektrycznego może się wydawać wyzwaniem, w rzeczywistości wystarczy inwestycja w dobrą ładowarkę typu wallbox i zapewnić autu zasilaniu w przydomowym garażu. Dzięki temu będziesz mógł wyruszyć w trasę z pełną baterią i bez obaw o poszukiwanie miejsca do ładowania.