Jak wybrać rower elektryczny?


Rowery elektryczne wciąż zyskują na popularności. Nic dziwnego – pozwalają poruszać się po mieście bez zbytniego wysiłku, co czyni z nich doskonałą alternatywę dla innych środków transportu, takich jak samochody czy pojazdy komunikacji miejskiej. W efekcie na ulicach polskich miast e-bike’ów wciąż przybywa. Jeśli również zastanawiasz się nad zakupem roweru elektrycznego, koniecznie zapoznaj się z naszym poradnikiem!
Z tego artykułu dowiesz się:
- dlaczego rower elektryczny to dobra inwestycja,
- na jakie kryteria zwrócić uwagę podczas zakupu e-bike’a,
- jak dostosować rower elektryczny do swoich potrzeb.
Dlaczego warto kupić rower elektryczny?
Warto przez chwilę zastanowić się, czemu rowery elektryczne zawdzięczają taką popularność. Co decyduje o ich przewadze nad tradycyjnymi modelami? Przede wszystkim silnik elektryczny, który wspomaga proces pedałowania, pozwala korzystać z e-bike’a podobnie jak korzysta się choćby ze skutera. W rezultacie na rowerze tego typu możesz jeździć na przykład do pracy, bez obaw, że dotrzesz tam z zadyszką i przepoconą koszulką.
Przewaga rowerów elektrycznych nad samochodami czy autobusami polega z kolei na tym, że nie muszą stać w korkach. Bez trudu zmieszczą się pomiędzy innymi pojazdami czy na ścieżkach rowerowych. Co więcej, do prowadzenia e-bike’a nie potrzebujesz żadnych specjalnych uprawnień ani ubezpieczenia.
Jak wybrać rower elektryczny i na co zwrócić uwagę?
Na rynku znajdziesz mnóstwo rowerów elektrycznych różnych typów. Wybierając model dla siebie, musisz przede wszystkim kierować się tymi samymi kryteriami, które bierze się pod uwagę w przypadku tradycyjnego jednośladu. Na samym początku zdecyduj więc, czy interesuje Cię:
- rower miejski – przeznaczony do dojazdów do pracy, na uczelnię czy zakupy,
- rower górski – wspierający przejażdżki po najbardziej wymagających szlakach,
- rower crossowy – hybryda do codziennego użytku, sprawdzająca się zarówno na szosie, jak i w delikatnym terenie,
- rower trekkingowy – wariant turystyczny, świetny na dalsze wycieczki na niewymagających trasach.
Kiedy najważniejszy wybór będziesz już mieć za sobą, przyjdzie czas na rozważenie kryteriów typowych dla roweru elektrycznego:
Umiejscowienie i moc silnika elektrycznego
Napęd elektryczny to kluczowy element każdego e-bike’a. Ma znaczący wpływ na wagę roweru, a jego umiejscowienie decyduje o płynności pracy oraz komforcie jazdy. Z tego względu zaleca się przede wszystkim modele, w których silnik zamontowany jest centralnie – przy korbie. Gwarantuje to naturalny środek ciężkości i lepszy balans pojazdu. Niestety jest to rozwiązanie stosowane jedynie w droższych rowerach elektrycznych.
Jeśli zależy Ci na bardziej przystępnych cenach, zainteresuj się modelami, które mają silnik zamontowany na przedniej lub tylnej piaście. Nie powinno Ci to robić dużej różnicy pod warunkiem, że nie zaliczasz się do grona bardzo wymagających użytkowników. Tacy mogą ewentualnie narzekać na nieco mniej naturalny rozkład masy oraz delikatnie gorszy komfort jazdy.
Zwróć także na moc silnika. Oczywiście, im większa, tym lepsza – ale dobrze dostosować ją do Twoich potrzeb i wymagań. Jeśli napęd elektryczny ma być dla Ciebie tylko wsparciem albo nie planujesz bardzo intensywnej eksploatacji e-bike’a, być może tańszy model z mniejszą mocą będzie wystarczający.
Rodzaj i pojemność akumulatora
W rowerach elektrycznych najczęściej stosuje się kompaktowe i wydajne akumulatory litowo-jonowe. Muszą swoje ważyć, ale i tak próżno w tej chwili szukać jakichkolwiek lżejszych rozwiązań. Najważniejszym kryterium doboru jest w tym przypadku pojemność baterii, wyrażona w watogodzinach (Wh) lub amperogodzinach (Ah). To ona decyduje o tym, jak długo na jednym ładowaniu pracuje akumulator i na jakim dystansie możesz liczyć na wsparcie ze strony napędu elektrycznego.
Możesz kierować się ogólną zasadą, że im pojemność akumulatora większa, tym lepiej. W najprostszych modelach składanych spotkasz się z bateriami rzędu 6 – 8 Ah, co pozwoli Ci przejechać około 50 – 60 km ze wspomaganiem elektrycznym. Akumulator o pojemności nawet 500 – 600 Wh będzie natomiast cechował najbardziej wydajne e-bike’i.
Zobacz również…
Kiedy warto wymienić baterię w rowerze elektrycznym?
Podobnie jak w przypadku silnika, należy zwrócić uwagę na umiejscowienie baterii w rowerze elektrycznym. Zazwyczaj montowana jest ona na dolnej rurze (np. Silverfish), co wydaje się dogodnym rozwiązaniem ze względu na naturalne rozłożenie masy i optymalny balans. Inny często spotykany wariant to instalacja akumulatora w miejscu bagażnika (np. Rear Rack), który zintegrowany jest z ramą roweru.
Szukasz baterii do e-bike? Sprawdź PowerMove – akumulator od Green Cell, który został złożony w fabryce pod Krakowem!
Waga roweru
Jest to oczywiście parametr, który ocenia się także podczas zakupu tradycyjnego jednośladu, ale w przypadku e-bike’a ma on tym większe znaczenie, że waga takiego pojazdu jest znacznie wyższa. Musisz liczyć się z masą około 25 kg, co praktycznie uniemożliwia wniesienie roweru po schodach. Im cięższy silnik i akumulator dobierzesz, tym trudniej będzie Ci manewrować i przyspieszać podczas jazdy.
Mamy tu zatem do czynienia z klasyczną sytuacją „coś za coś”. Większe silniki i akumulatory często zagwarantują Ci więcej mocy, ale znacząco obciążą rower. Lżejsze natomiast zapewnią mniejszy zasięg pojazdu, ale jego obsługa będzie łatwiejsza.
Podsumowanie
Znasz już najpopularniejsze rodzaje rowerów elektrycznych. Wiesz też, jakimi parametrami kierować się podczas wyboru e-bike’a. Postaw więc na model dostosowany do Twoich potrzeb, a w poszukiwaniu baterii zajrzyj na stronę naszego sklepu internetowego!
Skoro wiesz już, jak wybrać rower elektryczny, sprawdź jak można zwiększyć jego zasięg – ta wiedza przyda Ci się podczas przyszłych wycieczek!
Weronika Bazarnik
Mogą Cię zainteresować
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (402 085)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (321 127)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (267 183)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (253 325)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (241 525)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (219 748)