Jak wygląda schemat ładowania samochodu elektrycznego?


Samochody elektryczne zasila się za pomocą prądu w domowym gniazdku lub na ogólnodostępnych stacjach. Jest wiele rodzajów podpięć i sposobów ładowania elektryków – jak się w tym połapać? Która metoda będzie dla Ciebie najlepsza? O czym należy pamiętać? Tak wiele pytań, a tak mało odpowiedzi. Ale nie martw się – pomożemy Ci odnaleźć się w świecie elektromobilności. Sprawdź, co przedstawiają schematy ładowania samochodu elektrycznego i jak je odczytywać!
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są sposoby ładowania aut elektrycznych,
- jak wygląda schemat ładowania samochodu elektrycznego i co przedstawia,
- która metoda ładowania elektryka najlepiej się u Ciebie sprawdzi.
Sposoby ładowania samochodu elektrycznego
Zanim przejdziemy do omówienia metod ładowania elektryka, wyjaśnijmy sobie kluczowe hasło, które wiele razy pojawi się w tym artykule. Mowa tutaj o trybach ładowania, często oznaczanych również jako “Mode”. Wskazują one na konkretny sposób podłączenia pojazdu oraz szybkość ładowania, jaką można dzięki temu uzyskać.
Świetnie, a więc krótki wstęp mamy już za sobą. Przejdźmy do konkretów, czyli do omówienia schematów ładowania samochodu elektrycznego!
Tryb 1
Ta metoda ładowania polega na bezpośrednim podłączeniu pojazdu elektrycznego do zwykłego gniazdka, które nie jest wyposażone w specjalne systemy bezpieczeństwa. Zazwyczaj ten sposób podłączenia wykorzystuje się podczas zasilania rowerów elektrycznych i skuterów. Tryb 1 nie jest jednak sposobem, który jest ogólnodostępny. Ta metoda jest zabroniona w miejscach publicznych we Włoszech i podlega ograniczeniom w Danii, Francji, Norwegii, Szwajcarii i Niemczech.
Znamionowe wartości prądu i napięcia nie powinny przekraczać 16 A i 250 V dla prądu jednofazowego, a 16 A i 480 V dla trójfazowego.
Tryb 2
Tryb 2 w przeciwieństwie do poprzedniego sposobu ładowania wymaga obecności konkretnego systemu bezpieczeństwa między punktem podłączenia do sieci, a samochodem elektrycznym. Taki system jest umieszczony na kablu ładującym – to tak zwany Control Box. Jak można zauważyć na powyższym schemacie ładowania samochodu elektrycznego, element ten instaluje się na mobilnych ładowarkach do ładowania pojazdu elektrycznego. Jest ona charakterystyczna – wygląda jak skrzynka z elektroniką zamontowana na środku przewodu. Plusem korzystania z trybu 2 jest możliwość używania gniazdek domowych i przemysłowych do zasilenia swojego auta.
Znamionowe wartości prądu i napięcia są natomiast uzależnione od parametrów wybranej ładowarki do samochodów elektrycznych oraz maksymalnej szybkości ładowania, którą obsługuje dany pojazd.
Tryb 3
Kolejny tryb polega na ładowaniu pojazdu poprzez system zasilania, który jest na stałe podłączony do sieci elektrycznej. W takim przypadku skrzynka kontrolna jest zintegrowana bezpośrednio z dedykowanym punktem ładowania. Jest to tryb, w którym handlowe punkty ładowania, Wallboxy i wszystkie automatyczne systemy pobierania opłat zasilają pojazd za pomocą prądu przemiennego.
Stacje ładowania działające w trybie 3 zwykle umożliwiają ładowanie do 32 A i 250 V w trybie jednofazowym, a do 32 A i 480 V w trybie trójfazowym.
Dowiedz się więcej…
Montaż ładowarki do samochodów elektrycznych – jak go przeprowadzić?
Tryb 4
Jest to jedyny tryb ładowania, który zapewnia prąd stały. Ta metoda ładowania wymaga konwertera prądu zewnętrznego w pojeździe, do którego podłącza się kabel zasilający. Na powyższym schemacie ładowania samochodu elektrycznego możesz sprawdzić, jak dokładnie wygląda tego typu podpięcie. Stacja ładująca w trybie 4 jest znacznie bardziej pojemna, niż w przypadku poprzedniej metody ładowania. Wynika to z obecności konwertera, który przekształca prąd z AC na DC przed przejściem przez kabel ładujący samochód elektryczny.
Wykorzystując tryb 4 do ładowania samochodu elektrycznego można osiągnąć najwyższą moc, ponieważ od 50 kW do nawet 350 kW – w zależności od maksymalnej możliwej szybkości zasilania danego pojazdu.
Podsumowanie
Przebrnęliśmy przez wszystkie sposoby zasilania pojazdu elektrycznego. Mamy nadzieję, że schematy ładowania samochodu, które umieściliśmy przy każdym trybie, pomogły Wam zrozumieć metody podłączenia auta. Jeśli wybrałeś już sposób, który najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego pojazdu, nie zapomnij odwiedzić Świata Baterii – w ofercie sklepu znajdziesz kompatybilne akcesoria do ładowania EV!
Polecane akcesoria


Green Cell GC Habu Ładowarka Mobilna EV 11kW 7m Typ 2 CEE 16A Wallbox z Aplikacją do Tesla Model Y 3 S X, Kia EV6, Ford Mach-E


Green Cell GC HabuDen Wallbox 22kW 32A 5m Kabel Typ 2 Inteligentna Stacja Ładowania EV z Aplikacją GC App Bluetooth WiFi


Green Cell GC Snap Kabel EV Typ 2 22kW 5m 32A do Ładowania Tesla Model Y 3 S X, VW ID.3, ID.4, Kia EV6, Audi E-Tron, Fiat 500e


Green Cell Ładowarka Mobilna 3.6kW Schuko – Type 2 6.5m GC PowerCable do Ładowania Samochodów Elektrycznych i Hybryd Plug-In
Aleksandra Rzepka
Mogą Cię zainteresować
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (402 088)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (321 130)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (267 184)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (253 326)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (241 525)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (219 754)