Zastanawiasz się kiedy wymienić baterię w rowerze elektrycznym? Jak znaleźć najlepszą i na jakie parametry zwracać uwagę? Razem z nami przygotujesz swój rower do nowych, ekscytujących wypraw.
Kiedy pora na nową baterię do roweru elektrycznego?
Nie ma co ukrywać. Każda bateria z biegiem lat stopniowo traci swoją wydajność. Choć współczesne akumulatory gwarantują długą żywotność, to zwłaszcza przy bardzo intensywnym użytkowaniu może nadejść moment, w którym konieczna będzie wymiana baterii. Pamiętaj, aby nie odwlekać tej decyzji do ostatnich chwili, ponieważ w pełni sprawna bateria to nie tylko gwarancja komfortu, ale także bezpiecznych podróży. Oto kilka sygnałów, na które warto zwrócić uwagę:
Mniejsza pojemność — mniejszy zasięg
Jeżeli odczuwasz, że dystans twoich wycieczek regularnie maleje, to pierwszy znak, że pojemność baterii spada. To naturalne. Każda bateria posiada swoją żywotność, która często wyliczana jest przez producentów w ilości pełnych cykli ładowania. W przypadku baterii litowo-jonowych to aż 700-800 cykli, które z pewnością wystarczą na kilka lat nawet intensywnego użytkowania. Po tym czasie pojemność baterii spada do ok. 80%. Nie oznacza to, że nagle przestanie działać, ale z pewnością zasięg twoich rowerowych podróży będzie mniejszy.
Mniejsza wydajność — dłuższe ładowanie
Kiedy zauważasz, że wydajność baterii do roweru elektrycznego wyraźnie spadła, a ładowanie akumulatora do pełna zajmuje więcej czasu nie dotychczas. To kolejny sygnał, że bateria nie działa już na pełnych obrotach.
Uszkodzenia zewnętrzne
Choć może to się wydawać oczywiste, ale wolimy przypomnieć. Jeżeli bateria w twoim rowerze elektrycznym uległa awarii lub została uszkodzona, a nie możesz już skorzystać z przysługujących praw związanych z gwarancją, to czas rozejrzeć się za nowym akumulatorem. Na obudowanie dostrzegasz pęknięcia i zewnętrzny stan baterii pozostawia wiele do życzenia? A może akumulator przegrzewa się podczas ładowania? Nie czekaj z wymianą. Bezpieczeństwo to podstawa.
Zobacz również…
Rowery elektryczne – przepisy kodeksu drogowego 2024
Bateria do roweru elektrycznego — przegląd sezonowy
Kiedy pora na wymianę baterii do roweru elektrycznego? Każdy moment jest dobry. Wszystko zależy od twoich potrzeb i stanu baterii. Oczywiście popularną praktyką jest dokonywanie takich prac kompleksowo w trakcie corocznego przeglądu, przed startem nowego sezonu. To absolutnie obowiązkowy punkt w kalendarzu każdego cyklisty. Zanim wyruszysz w drogę, pamiętaj, aby odpowiednio przygotować swój sprzęt. Wystarczy kilka kroków, aby zapewnić sobie komfort i bezpieczeństwo.
Chcę wiedzieć jak? Kompletny poradnik na ten temat znajdziesz w naszym artykule: “Jak przygotować rower elektryczny na nadchodzący sezon?”
W kontekście baterii my polecamy uwadze jeszcze jedno rozwiązanie. Jeżeli intensywnie korzystasz z roweru elektrycznego, a wyprawy w terenie to twoja codzienność, to warto rozważyć opcję posiadania zapasowej baterii do e-bike. Dzięki temu zyskasz jeszcze większy komfort użytkowania. Już nigdy brak energii nie zatrzyma Cię przed ruszeniem w drogę na przykład, gdy po prostu zapomnisz naładować baterię lub gdy ulegnie nagłej awarii.
Co wpływa na żywotność baterii do e-bike?
To, jak długo bateria do roweru elektrycznego będzie ci służyć, zależy od wielu czynników. Zarówno od jakości produktu, jak i od sposobu użytkowania.
Oczywiście jednym z głównych wyznaczników gwarantujących długą żywotność baterii jest jej jakość. Z jakich komponentów została wykonana, solidność obudowy, a także wykonania np. spoiwa ogniw. Ważne, aby bateria rowerowa posiadała również certyfikaty potwierdzające jakość i gwarantujące bezpieczne użytkowanie produktu.
Jak przedłużyć żywotność baterii rowerowej? Niebagatelny wpływ ma sposób, w jaki korzystamy z akumulatora. Oto kilka podstawowych zasad, które warto przestrzegać:
- Przechowuj baterię w suchym miejscu z dodatnią temperaturą.
- Ładuj akumulator po każdej jeździe.
- Używaj tylko oryginalnych lub zaufanych ładowarek.
- Unikaj użytkowania w skrajnych temperaturach.
- Nie pozostawiaj rozładowanej baterii na dłużej.
- Utrzymuj czystość baterii i złączy.
Bateria do roweru elektrycznego — jaką wybrać?
Jak dobrać baterię do roweru elektrycznego? Pod uwagę należy wziąć kilka parametrów. Po pierwsze napięcie, odpowiadające napięciu silnika rowerowego. Te najczęściej spotykane na rynku to: 48 V, 36 V i 24 V. Drugim punktem jest pojemność, którą wyraża się w Ah lub Wh. Oczywiście, im większa liczba, tym bardziej pojemna bateria do roweru, a co za tym idzie jeszcze więcej przyjemności i możliwości wyruszenia w dłuższe i bardziej wymagające trasy.
Kolejna kwestia dotyczy kształtu baterii i sposobu jej montażu w rowerze. W ramach krótkiej ściągi podrzucamy listę najbardziej popularnych typów baterii:
- Silverfish — charakteryzują się uniwersalnością i różnymi sposobami montażu, od dolnej części ramy po bagażnik.
- Bottle — często wykorzystywane ze względu na swój kształt i umocowanie w miejscu bidonu.
- Down Tube — specjalizowane do montażu bidonowego, idealne dla rowerów z ograniczoną przestrzenią.
- Rear Rack — często spotykane w rowerach miejskich, montowane za siodełkiem, w miejscu bagażnika, często z odblaskami dla lepszej widoczności.
- Frog — mniejsze, zazwyczaj stosowane w rowerach składanych, montowane pod siodełkiem.
- Intube — wbudowane w ramę roweru
Choć nie jest to najważniejszy punkt, ale warto też dokładnie przyjrzeć się, co producenci oferują w zestawie wraz z zakupem baterii. Czy tylko sam akumulator? Czy może także jakieś dodatkowe akcesoria np. ładowarka, zamek, które i tak będą ci potrzebne, aby korzystać z produktu? A wiadomo, zawsze lepiej mieć wszystko pod ręką od samego początku.
Jeszcze większą dawkę wiedzy na ten temat znajdziesz w naszym poradniku: “Jak dobrać baterię do roweru elektrycznego?”
Nasz wybór: Baterie marki Greencell PowerMove wyprodukowane w Polsce
Po przeczytaniu naszych porad, niczym wnikliwy lekarz stawiasz diagnozę lub przeczuwasz, że czeka cię wymiana baterii? Spokojnie, nie zgubisz się w gąszczu możliwości. Zajrzyj do sklepu Świat Baterii, gdzie z pewnością już czeka na ciebie bateria do roweru elektrycznego dopasowana do twoich potrzeb.
W dodatku lubimy śledzić dla ciebie nowości i premiery w świecie baterii. A oto jedna z nich. Nowa seria baterii GC Power Move typu Silverfish (montowana na ramie, pod siodełkiem). To wydajne akumulatory do rowerów elektrycznych w całości zaprojektowane, testowane i wyprodukowane w polskiej fabryce Greencell. Dostępne w wersjach o pojemności 11,6 Ah i 10,4 Ah, aby jak najlepiej dopasować się do potrzeb użytkowników.
Co jeszcze wyróżnia te baterie? Zastosowanie wysokiej jakości ogniw litowo-jonowych w optymalnym układzie i precyzyjnym połączeniu bez strat energii. Jak podaje producent, są one indywidualnie testowane i dobierane, tak aby każdy egzemplarz posiadał ogniwa o tych samych wartościach. Dzięki temu akumulator równomiernie ładuje się i rozładowuje.
Ten i inne produkty z serii PowerMove znajdziecie w naszym sklepie.
Mogą Cię zainteresować
WielkaMoc Twoich urządzeń
18 lutego, czyli Dzień Baterii
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (401 803)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (320 658)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (266 707)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (252 721)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (241 305)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (218 659)