Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku. Rozwiązania dla mieszkańców miast


Samochody elektryczne idealnie odpowiadają na potrzeby mieszkańców dużych miast. Mają wystarczający zasięg, aby na co dzień poruszać się w obrębie aglomeracji, nie zanieczyszczają powietrza i łatwo znaleźć dla nich stacje ładowania, które zdecydowanie rzadziej widuje się na peryferiach. Nie ma jednak róży bez kolców, a w tym przypadku problematyczne może okazać się ładowanie samochodu elektrycznego w bloku. Niewiele osób w dużym mieście dysponuje bowiem garażem, a póki co mało który blok może pochwalić się własnymi ładowarkami dla samochodów elektrycznych. Odkryj, jak poradzić sobie z tymi ograniczeniami!
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak przepisy prawne wspierają powstawanie punktów ładowania dla aut elektrycznych,
- jakie są sposoby na ładowanie samochodu elektrycznego w bloku,
- czym kierować się przy wyborze własnej ładowarki do samochodów elektrycznych.
Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku a przepisy prawne
Popularyzację samochodów elektrycznych oraz rozwój infrastruktury do ich ładowania wspierać ma ustawa o elektromobilności, przyjęta w 2018 roku. Dzięki niej w ogólnodostępnych punktach zaczęły pojawiać się przeznaczone do użytku publicznego ładowarki.
W zeszłym roku Ministerstwo Klimatu opublikowało także na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia, które regulować ma minimalną moc przyłączeniową w nowopowstających obiektach. Dla budynków użyteczności publicznej miałaby ona wynieść nawet 20% wszystkich miejsc postojowych razy 3,7 kW. W przypadku inwestycji mieszkalnych zapas mocy musi być wyższy i wynieść aż 50% miejsc parkingowych razy 3,7 kW.
Eksperci zwracają uwagę, że to rozsądna propozycja. Moc przyłączeniowa o takiej wartości pozwoliłaby właścicielowi auta elektrycznego uzupełnić w ciągu nocy (12 godzin) 44,4 kWh energii akumulatora. Nawet przy odjęciu ewentualnych strat taka ilość przełoży się na możliwość pokonania 150 – 250 km trasy następnego dnia.
Dalej idących udogodnień chce Parlament Europejski, którego uchwała ma wejść w życie w 2025 roku. Według niej każdy nowo powstający lub gruntownie remontowany budynek posiadający więcej niż 10 miejsc parkingowych będzie musiał zostać przygotowany pod kątem montażu stacji ładowania aut elektrycznych.
Dopóki wyżej wymienione przepisy nie zaczną obowiązywać na dużą skalę, mieszkańcy bloków muszą samodzielnie radzić sobie z ograniczonymi możliwościami ładowania samochodu elektrycznego. Jakie opcje mają do wyboru?
Ładowanie samochodu elektrycznego w części wspólnej nieruchomości
W najlepszej sytuacji są właściciele aut elektrycznych dysponujący garażem lub parkingiem podziemnym. Obiekty tego typu wyposażone są w standardowe gniazdka 230V. To przynajmniej teoretycznie umożliwia ładowanie samochodu. W praktyce kwestią dyskusyjną pozostaje cena. Jeśli prąd z części wspólnej budynku pobierany byłby regularnie (w niemałych przecież ilościach) konieczne stałoby się porozumienie i rozliczanie się z zarządcą obiektu.
Większość mieszkańców bloków nie posiada jednak dostępu do udogodnień w postaci garaży podziemnych, a auta elektryczne zostawia na parkingach przed budynkami. Niektórzy z nich decydują się na ryzykowne i mocno niekomfortowe ładowanie samochodów za pomocą przedłużacza przeciągniętego z mieszkania na ulicę. Producenci elektryków przestrzegają jednak przed takimi praktykami, jako że może w ich trakcie dojść do poważnych zwarć.
Własna ładowarka do samochodu elektrycznego
Na chwilę obecną jedynym profesjonalnym sposobem na ładowanie samochodu elektrycznego w bloku jest montaż własnej stacji na terenie budynku. Aby stało się to możliwe, konieczne będzie uzyskanie zgody wspólnoty mieszkaniowej oraz zarządcy obiektu. Następny krok to złożenie właściwego wniosku do administracji i zobowiązanie się do samodzielnego pokrycia wszystkich kosztów.
Administracja może wskazać projektanta i wykonawcę inwestycji. Jeśli tego nie zrobi, trzeba zająć się tym samodzielnie. Jednym z najważniejszych elementów realizacji jest obliczenie mocy WLZ, czyli wewnętrznej linii zasilającej. Może zdarzyć się tak, że zapas energii w bloku okaże się zbyt mały w porównaniu z jej zużyciem. Wówczas konieczne będzie zawnioskowanie do dostawcy o zwiększenie mocy przyłączeniowej. Wiążę się to oczywiście z dodatkowymi kosztami. Łącznie cena montażu, obejmująca doprowadzenie kabli do ładowarki, instalację licznika i podłączenie do rozdzielni, powinna zamknąć się w około 2 tysiącach złotych.
Wybór ładowarki do samochodu elektrycznego – czym się kierować?
Dzięki zaawansowanej ładowarce zamontowanej na terenie bloku możesz błyskawicznie naładować swój samochód elektryczny. Warunkiem jest wybór profesjonalnego sprzętu o wysokich parametrach.
Punkty ładowania powinny przede wszystkim dysponować wysoką mocą. W asortymencie naszego sklepu znajdziesz na przykład model Green Cell EV PowerBox, który pozwala na najszybsze możliwe ładowanie prądem zmiennym o mocy 22 kW, a to wartość ponad dziesięciokrotnie wyższa, niż oferuje zwykłe gniazdo sieciowe. Podłączając samochód na noc, możesz liczyć na to, że rano jego akumulator będzie gotowy na każdą trasę.
Zaletą ładowarek dostępnych w Świecie Baterii jest także to, że dostosowują się one do dostępnego prądu. Jeśli 22 kW to za dużo dla Twojej instalacji, urządzenie będzie działało z najwyższą możliwą mocą, czyli np. 11 kW lub 7,2 kW. Jeżeli natomiast w przyszłości pojawią się większe możliwości, ładowarka będzie już na nie gotowa. Jest to więc produkt, który stanowi doskonałą inwestycję na przyszłość.
Dowiedz się więcej…
Montaż ładowarki do samochodów elektrycznych – jak go przeprowadzić?
Ładowanie samochodu elektrycznego w bloku? Wypróbuj Green Cell
Choć na chwilę obecną możliwość ładowania samochodów elektrycznych w dużych miastach bywa mocno ograniczona, produkty marki Green Cell przychodzą Ci z pomocą. Dzięki temu możesz zamontować własną ładowarkę na terenie bloku i każdego ranka cieszyć się pełnym akumulatorem auta. Poznaj nasze rozwiązania i już dziś przygotuj się na nadchodzącą przyszłość!
Polecane produkty do samochodu elektrycznego


Green Cell GC Habu Ładowarka Mobilna EV 11kW 7m Typ 2 CEE 16A Wallbox z Aplikacją do Tesla Model Y 3 S X, Kia EV6, Ford Mach-E


Green Cell GC HabuDen Wallbox 22kW 32A 5m Kabel Typ 2 Inteligentna Stacja Ładowania EV z Aplikacją GC App Bluetooth WiFi


Green Cell GC Snap Kabel EV Typ 2 22kW 5m 32A do Ładowania Tesla Model Y 3 S X, VW ID.3, ID.4, Kia EV6, Audi E-Tron, Fiat 500e


Green Cell Ładowarka Mobilna 3.6kW Schuko – Type 2 6.5m GC PowerCable do Ładowania Samochodów Elektrycznych i Hybryd Plug-In
Weronika Bazarnik
Mogą Cię zainteresować
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (403 129)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (322 660)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (268 853)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (255 213)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (242 213)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (223 541)