Odpowiedni kabel i ładowarka mogą znacznie zwiększyć prędkość ładowania i ogólną wydajność. Jak więc wybrać właściwą dla Twojego samochodu? W tym wpisie na blogu omówimy różne dostępne opcje, które warto wziąć pod uwagę przy wyborze ładowarki i kabla dla samochodu elektrycznego.

Rodzaje ładowarek EV i jaką wybrać

Na początek, skupmy się na dobraniu ładowarki, która będzie idealnie dopasowana do Twojego samochodu. Musimy pamiętać, że sprawne ładowanie zapewni nam przede wszystkim kompatybilność z samochodem elektrycznym. 

Aby poprawnie dobrać moc ładowania do samochodu, sprawdź w specyfikacji jaką moc maksymalną ładowania obsługuje Twój samochód elektryczny. Maksymalna moc ładowarki powinna równać się z maksymalną mocą, jaką Twój samochód może „odebrać”. Ułatwi to z pewnością wykorzystać pełny potencjał Twojego samochodu i sprawi, że będziesz zadowolony z zakupu.

Ładowarki EV są zasilane prądem stałym lub zmiennym. Prąd stały DC (direct current) to prąd, który jednostajnie płynie w określonym kierunku. Używany jest do przepływu energii elektrycznej uzyskanej z baterii, akumulatorów, ogniw słonecznych itp. Prąd przemienny AC (alternating current) to taki, którego wartość zmienia się celowo, czyli na przykład sinusoidalnie. Jest to przepływ energii elektrycznej uzyskanej z generatora lub gniazdka.

Na co zwrócić uwagę wybierając ładowarki i kable EV?

Prąd AC znajdziemy w wallboxach w domowych stacjach ładowania, lub w publicznych stacjach ładowania, dysponujących mocami maksymalnymi 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW oraz 22 kW. Prąd AC jest powszechnie stosowanym rozwiązaniem w instalacjach domowych, gdzie możliwe jest zostawienie samochodu do ładowania na noc. Prąd DC jest używany w publicznych stacjach szybkiego (do 50 kW), superszybkiego (do 150 kW) i ultraszybkiego (do 350 kW) ładowania. Ładowarki DC dysponują bardzo dużymi mocami ładowania, które potrzebują przemysłowych przyłączy i dlatego raczej nie są popularnym rozwiązaniem w instalacjach domowych.

Ponadto, na rynku dostępne są ładowarki 2 w 1 które można używać jako wallbox w domowej stacji ładowania i mobilną ładowarkę jednocześnie. Możesz znaleźć również ładowarki wyposażone w kartę zbliżeniową RFID, która umożliwia autoryzację dostępu do stacji ładowania i zapobiega używaniu Twojej ładowarki osobom postronnym. Takie rozwiązanie świetnie się sprawdzi w dzielonych stacjach ładowania pojazdów lub współdzielonych garażach w blokach mieszkaniowych. Kolejnym udogodnieniem są ładowarki, które mają wbudowaną łączność Wi-Fi lub Bluetooth, i takie, które mają dedykowaną aplikację. Wszystko po to, aby umożliwić i ułatwić zdalną kontrolę ładowania Twojego samochodu. Aplikacje pozwalają sprawdzić statystyki ładowania – aktualne i historyczne, oraz kontrolować koszty ładowania dzięki przeliczaniu taryf i pobieranego prądu.

jakie kable do ładowania

Jaki kabel dobrać do naszej ładowarki?

Zapewne masz już na oku nową ładowarkę. Teraz warto się zastanowić, jaki kabel do ładowania samochodu elektrycznego wybrać? Kabel przyda Ci się w sytuacji, gdy będziesz musiał ładować samochód w miejscu publicznym, na przykład na parkingu miejskim bądź przy galerii handlowej. Publiczne stacje ładowania często są wyposażone jedynie w gniazda, wtedy również poratujesz się kablem Typu 2Ładowarki publiczne nie zawsze mają wbudowany kabel Typ 2, a jedynie gniazdo. Wówczas taki kabel może nas uratować bo dzięki niemu naładujemy samochód również w takim miejscu. Przy wyborze kabla najistotniejszy jest rodzaj wtyku. Aby dobrać odpowiedni wtyk, musisz najpierw wiedzieć, jakie masz opcje. 

Dostępne są cztery typy wtyczek: dwa dla prądu zmiennego AC — Typ 1Typ 2, oraz dwa dla prądu stałego DC — CHAdeMoCCS.

  • Wtyczka Typ 1 jest używana przy pojazdach amerykańskich, jest to wtyczka jednofazowa i może ładować z mocą do 7,4 kW. 
  • Wtyczka Typ 2 jest standardem dla pojazdów europejskich i azjatyckich od 2018 roku, jest to wtyczka trójfazowa i może ładować z mocą do 43 kW. 
  • Wtyczka CCS jest połączeniem wtyku Type 2 z dwoma dodatkowymi stykami zasilającymi. Takie rozwiązanie umożliwia bardzo szybkie ładowanie. 
  • Wtyk CHAdeMO jest nieco mniej popularnym standardem szybkiego ładowania i występuje w niektórych modelach samochodów, a także  obsługuje duże moce ładowania oraz ładowanie dwukierunkowe.

Szczegółowo na temat wtyczek pisaliśmy na naszym blogu tutaj.

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, zdecydowana większość samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Europie w ostatnich latach jest kompatybilna ze wtykiem Type 2. Jeśli natomiast posiadamy samochód wyprodukowany na innym kontynencie, również nie musimy się martwić, bowiem na rynku dostępne są przejściówki.

 

Na koniec sprawdź materiał, z którego jest kabel. Pamiętaj, aby był to certyfikowany kabel do ładowania samochodu. Takie kable są wytrzymałe na wyjątkowo wysokie lub niskie temperatury, oraz na uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo wybierz długość kabla, która sprosta Twoim wymaganiom, jednocześnie pozostając wygodną w użytkowaniu. Pamiętaj, aby dostosować długość Twojego kabla do rozmiarów Twojego samochodu elektrycznego i odległości od stacji ładowania bądź wallboxa. Na rynku bez problemów znajdziesz przewody o różnych długościach, na przykład kable GC o długości od 5 do 7 m.  

Znalezienie odpowiedniego kabla i ładowarki do samochodu elektrycznego nie musi być trudne. Wystarczy że odpowiednio przemyślimy zakup i dobierzemy produkt dopasowany do naszych potrzeb. Szeroki wybór kabli i ładowarek EV znajdziesz w naszym sklepie internetowym, a jeśli masz pytania, skontaktuj się z naszym biurem obsługi klienta – pomożemy! Być może zainteresuje Cię również kiedy powstało pierwsze auto elektryczne, jeśli tak, zachęcamy do przeczytania naszego wpisu!