Na rynku motoryzacyjnym coraz popularniejsze stają się samochody elektryczne i hybrydowe plug in. Z roku na rok ilość zarejestrowanych w Polsce tego typu aut wzrasta. W przeciwieństwie do pojazdów spalinowych, samochody elektryczne (EV) nie zanieczyszczają powietrza i są znacznie tańsze w eksploatacji. Posiadają również mniej komponentów mechanicznych, dzięki czemu ich awaryjność została ograniczona do minimum. Konieczność ładowania samochodu elektrycznego to nieodłączny element w przypadku posiadania tego typu auta. Należy jednak zwrócić uwagę na różne rodzaje wtyczek i złączy dostępnych w EV i na stacji ładowania. Sprawdź, czym się różnią, jak je rozpoznać oraz gdzie można spotkać poszczególne wtyczki. 

W tym artykule dowiesz się:

  • jaki rodzaj prądu występuje w procesie ładowania samochód elektrycznych i hybrydowych plug in,
  • co to jest CHAdeMO,
  • jakie wyróżniamy wersje wtyczek oraz czym się różnią. 

Prąd stały i zmienny

Prąd zmienny (AC) jest łatwiejszy do wytwarzania i przesyłania, niż stały (DC). Różnią się wartością natężenia, która w pierwszym przypadku ulega zmianom, natomiast w DC pozostaje na stałym poziomie. 

Początkowym standardem ładowania samochodów elektrycznych był prąd przemienny AC, który jest dostępny w każdym domowym gniazdku. Zmusiło to producentów EV do stosowania w autach wewnętrznych transformatorów, które przetwarzały AC na prąd stały DC. Przez to czas ładowania trwał kilka lub nawet kilkanaście godzin. Jednak uzupełnianie baterii prądem AC ma również swoje plusy. Jeśli dysponujemy odpowiednim sprzętem (np. zamontowaliśmy Wallbox w garażu), “domowe” ładowanie prądem AC jest tańsze, a także bardziej komfortowe. Częstym rozwiązaniem wykorzystywanym przez użytkowników aut EV jest pozostawienie podpiętego samochodu na noc – dzięki temu rano pojazd jest gotowy do jazdy.

Prąd stały DC daje możliwość szybkiego ładowania. Nowoczesne wtyczki i gniazda posiadają funkcje ładowania samochodów elektrycznych prądem stałym, który jest wytwarzany przez stacje ładowania i w takiej formie trafia bezpośrednio do baterii. Zaletą tej technologii jest skrócenie czasu ładowania. 

Typy wtyczek w samochodach elektrycznych

CHAdeMO

wtyczka do ładowania samochodu elektrycznego CHAdeMO

Złącze w standardzie CHAdeMO przeznaczone jest do ładowania prądem DC o mocy do 62,5 kw. Wartość natężenia wynosi 120 A. To rozwiązanie stało się popularne za sprawą samochodu elektrycznego Nissan Leaf, w którym zostało zastosowane. Powstały w Azji, ale obecnie są dostępne niemal na każdej stacji ładowania. 

Type 1

type1

Wtyczka do ładowania samochodu Typu 1 oferuje moc ładowania od 1,92 kW do 19,2 kW. Ładowarki z tym standardem dostarczają wyłącznie prąd AC, jedno lub dwufazowy. Przy użyciu kabla z tym złączem, naładowane mogą zostać modele sprzedawane m. in. w Ameryce. 

CCS Combo 1

ccs

Kolejna generacja wtyczki typu 1 została wyposażona w dodatkowe 2 grube piny. Dzięki temu kabel z tym złączem posiada funkcję ładowania aut prądem stałym DC. Ma to bezpośredni wpływ na szybkość napełniania baterii. To złączezone jest standardowo stosowane w Ameryce Północnej.

Type 2

gniazdko typu 2

Gniazda typu 2 zostały opracowane przez firmę Mennekes. Początkowo stosowane były w Niemczech, jednak finalnie zostały oficjalnie uznane standardowymi wtyczkami ładowania w Europie. Obecnie wszystkie auta elektryczne produkowane na terenie Unii Europejskiej mogą być podłączone do ładowarki, wykorzystując przewód i złącze typu 2. 

Dostosowana do takich gniazdek wtyczka typu 2 pozwala na ładowanie aut na stacji zarówno prądem AC, jak i DC. Występuje także w Wallboxie Green Cell, którego moc wynosi 22 kW. Kabel z gniazdem typu 2 pozwala naładować między innymi VW e golf oraz Renault Zoe. Jest to najpopularniejsze złącze, które jest kompatybilne z europejskimi autami elektrycznymi. 

CCS Combo 2

ccs combo

Na powyższym zdjęciu widnieje rozszerzenie gniazda typu 2. W tej wersji usunięte zostały piny odpowiedzialne za dostarczanie prądu AC na rzecz dwóch dużych pinów, dzięki którym auto ładowane jest prądem DC. W przypadku tego standardu stacja ładowania oferuje moc do 350 kW. Każdy samochód elektryczny posiada indywidualne możliwości, dlatego ilość przyjętych kilowatów zależy od modelu auta. Kabel z wtyczką dostosowaną do tego typu gniazdka jest najczęściej spotykany na stacjach ładowania na autostradach oraz przy części głównych tras przejazdowych. 

Type 3

Gniazda spotykane w minipojazdach elektrycznych produkowanych do 2010 roku. Kable z wtyczkami do nich pasującymi zazwyczaj są wyposażone w przejściówki typu 2, które są niezbędne do poprawnego ładowania.

Tesla USA 

Takie gniazda wykorzystywane są jedynie w samochodach na terenie Stanów Zjednoczonych. Auto sprowadzone do Polski będzie wymagało stosowania kabla z przejściówką typu 2.

Podsumowanie

Wtyczka do ładowania samochodu powinna zostać dobrana we właściwy sposób. Użycie kabla z odpowiednią końcówką jest niezwykle istotne, ponieważ od tego zależy zadowolenie z samochodu elektrycznego i jego efektywne ładowanie. Przewód musi być kompatybilny z danym modelem auta EV, by spełniał swoją rolę. Najczęściej spotykanymi wtyczkami są te typu 2, ponieważ właśnie te współpracują z wszystkimi pojazdami EV wyprodukowanymi w Europie. Jeżeli szukasz sprawdzonych akcesoriów do samochodów elektrycznych z różnymi typami gniazdek, zajrzyj na naszą stronę internetową – na pewno znajdziesz coś dla swojego elektryka! 🙂 

Polecane ładowarki