Rowery elektryczne stają się coraz częstszą alternatywą zarówno dla klasycznych rowerów, jak i pojazdów dwuśladowych. Budzi to również pytania natury prawnej, jak należy klasyfikować rower ze wspomaganiem elektrycznym i jakim przepisom podlega. W tym artykule opiszemy przepisy związane z poruszaniem się rowerami elektrycznymi po drogach publicznych.

Czy rower jest pojazdem mechanicznym?

Klasyczny rower nie jest uznawany za pojazd mechaniczny. Precyzuje tę kwestię ustawa Prawo o ruchu drogowym (art. 2 pkt 47) i definicja samego roweru – jest to „pojazd nieprzekraczający szerokości 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”.

Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?

Choć definicja pojazdu mechanicznego zakłada, że jest to kategoria pojazdów napędzanych silnikiem, tak rower elektryczny nie jest uznawany za pojazd mechaniczny. Ma to związek z jego głównym założeniem – silnik stanowi urządzenie wspomagające jazdę, a nie wyłączny element, umożliwiający jazdę. Do jego aktywowania konieczne jest rozpoczęcie pedałowania. Rowery elektryczne muszą spełniać jednak normy ustawy Prawa o ruchu drogowym, aby nie były klasyfikowane jako pojazd mechaniczny:

  • Moc silnika nie większa niż 250 W
  • Napęd elektryczny musi być uruchamiany wyłącznie naciskiem na pedały
  • Silnik zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V
  • Silnik wspomagający jazdę do osiągnięcia maksymalnej prędkości 25 km/h – po jej osiągnięciu, generowana moc spada do zera
  • A także normy, które musi spełniać klasyczny rower 

Jeśli maksymalna prędkość roweru wynosi 45 km/h, a moc silnika oscyluje między 250 W a 5000 W, to jego status prawny zmienia się na motorower elektryczny. Do jego użytku konieczne jest posiadanie prawa jazdy kategorii AM. Motorower elektryczny jest bezwzględnie przeznaczony do jazdy na drogach publicznych, a także konieczna jest rejestracja roweru elektrycznego tego typu.

Zobacz również…
4 dobre praktyki, aby przedłużyć żywotność baterii do roweru elektrycznego

rower elektryczny przepisy 2024

Czy na rower elektryczny trzeba mieć prawo jazdy?

Ze względu na klasyfikację prawną, na rower elektryczny nie trzeba mieć prawa jazdy. W przypadku samodzielnej jazdy po chodniku lub ścieżce rowerowej może się po niej poruszać każdy, kto ukończył 10 lat – dzieci poniżej 10 r.ż. mają obowiązek przemieszczania się z osobą dorosłą, a także poruszania się wyłącznie po chodniku (traktowani są bowiem jako piesi). Po drogach publicznych natomiast mogą poruszać się osoby pełnoletnie, a także dzieci od 10 r.ż., które posiadają kartę rowerową

Konwersja roweru na elektryczny

Rowery elektryczne mogą stanowić niemały wydatek dla Twojego budżetu. Z tego względu wiele osób decyduje się na przeróbkę swojego roweru na elektryczny. Czy konwersja roweru na elektryczny jest legalna? Odpowiedź brzmi – tak, o ile będą one spełniać normy przypisane rowerom elektrycznym. Przerabianie rowerów na elektryczne powinno zostać poprzedzone szczegółowym przeczytaniem instrukcji, która zamieszczona jest wraz z zestawem do konwersji. Pomocne mogą również okazać się filmiki instruktażowe, które bez problemu znajdziesz w internecie. Odpowiednie przygotowanie pozwala praktycznie wyeliminować ryzyko nieprawidłowego montażu, a także przerobić niemal każdy rower na elektryczny. Warto również zakupić baterię, która będzie maksymalnie wydajna i pozwoli Ci na pokonanie długiego dystansu na jednym ładowaniu. Możesz zdecydować się na baterię do e-bike od Greencell, które sprzedawane są w zestawach wraz z ładowarką, kluczem do blokady antykradzieżowej, instrukcją oraz elementami koniecznymi do montażu baterii w Twoim rowerze. 

Zobacz również…
Jak zwiększyć zasięg w rowerze elektrycznym?

Rower elektryczny – przepisy w Polsce

Kierowców rowerów elektrycznych obowiązują takie same przepisy jak tych, którzy posiadają klasyczny rower. Warto jednak pamiętać, że 25 km/h to prędkość e-bike, przy której jego wspomaganie powinno całkowicie się wyłączać. Wyższe prędkości mogą być osiągane wyłącznie siłą mięśni i nadal w obrębie limitu dyktowanego znakami na danym odcinku drogi. Mandat za rower elektryczny spotka Cię w przypadku jazdy pod wpływem alkoholu, który waha się między 1000 a 2500 zł. Równocześnie przewożenie e-bikiem pasażera pod wpływem alkoholu zagrożone jest karą w wysokości 500 zł. W przeciwieństwie do włoskiego prawa, w Polsce kask nie jest wymagany podczas jazdy rowerem elektrycznym, o ile nie został on sklasyfikowany jako motorower elektryczny. Osoby, które samodzielnie dokonały konwersji swojego roweru szczególnie powinny sprawdzić, czy ich zmodyfikowany pojazd mieści się w normach przewidzianych na rower elektryczny. Przepisy powinny zostać dokładnie przeanalizowane, ponieważ jeśli okaże się, że Twój e-bike jest tak naprawdę motorowerem, grozi Ci grzywna za jazdę bez uprawnień do 30 tys. zł, mandat za jazdę po chodniku lub drogą dla rowerów oraz mandat za brak kasku. Łącznie kara może wynosić nawet 35 tys. zł i 13 punktów karnych.

Rower elektryczny – przepisy na świecie

Choć dyrektywa UE zakłada identyczne przepisy dot. rowerów elektrycznych we wszystkich krajach członkowskich, tak niektóre z nich mogą się różnić w zależności od kraju. Przykładowo we Włoszech, kierujący pojazdem musi mieć minimum 14 lat. Osoby niepełnoletnie natomiast mają obowiązek nosić kask. W Wielkiej Brytanii zaś, prawo zakłada, że rower elektryczny nie powinien ważyć więcej niż 30 kg. W przypadku ograniczeń prędkości są one identyczne we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej (25 km/h) – za to w USA e-bike mogą poruszać się z prędkością 32 km/h. Jeśli planujesz więc poruszać się rowerem elektrycznym po drogach publicznych w obcym państwie, najlepiej sprawdź obowiązujące w nim przepisy.

bateria green cell, rower elektryczny przepisy 2024

Zobacz również…
Jak przygotować rower elektryczny na nadchodzący sezon?

Podsumowanie

Rower ze wspomaganiem elektrycznym może być świetnym rozwiązaniem dla długich wypraw, a także w codziennym życiu. Jest to wygodna opcja dla każdego, ponieważ przepisy prawne nie uznają e-bike za pojazd mechaniczny, a co za tym idzie – nie musisz mieć prawa jazdy, by móc legalnie nim jeździć. Wraz z popularnością rowerów elektrycznych powszechna stała się konwersja roweru na elektryczny, dzięki czemu możesz zaoszczędzić pieniądze, a także dać swojemu rowerowi drugie, elektryczne życie. Przeróbka roweru na elektryczny powinna bazować na odpowiednich i wydajnych częściach. Sprawdź naszą ofertę baterii do e-bike od Greencell w sklepie Świat Baterii, które zagwarantują Ci długie i bezproblemowe podróże Twoim rowerem elektrycznym!

Czy rower jest pojazdem mechanicznym?`

Rower nie jest pojazdem mechanicznym. Dokładne informacje na ten temat znaleźć można w Ustawie Prawa o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku. Definicja roweru zawarta jest w art. 2 pkt. 47 – Prawo o ruchu drogowym.

Czy rower elektryczny jest pojazdem mechanicznym?

Rower elektryczny, podobnie jak rower bez silnika nie jest pojazdem mechanicznym. Musi spełniać jednak określone w ustawie warunki – napęd elektryczny musi być uruchamiany poprzez nacisk na pedały, parametry silnika nie mogą być wyższe niż 48V i 250W, a moc napędu musi zostać odcięta po przekroczeniu 25km/h. Jeśli warunki te nie są spełnione, pojazd nie jest już rowerem, lecz motorowerem, lub nawet motocyklem.

Czy na rower elektryczny trzeba mieć prawo jazdy?

Nie. Do prowadzenia rowerów elektrycznych nie jest wymagane prawo jazdy, wystarczy karta rowerowa lub dowód osobisty w przypadku osób pełnoletnich. Należy pamiętać jednak, by prowadzony pojazd mieścił się w definicji roweru wyznaczonej w Art. 2 pkt. 47 Prawa o ruchu drogowym.