Rowery elektryczne wciąż zyskują na popularności. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę wszystkie zalety, które dają im przewagę zarówno nad tradycyjnymi modelami analogowymi, jak i nad skuterami z silnikami spalinowymi. Jak działa rower elektryczny i czym kierować się podczas jego wyboru? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!
Z tego artykułu dowiesz się:
- jak działa rower elektryczny,
- co odróżnia rower elektryczny od modelu analogowego i od skutera,
- jak wybrać rower elektryczny dla siebie,
- w jaki sposób dbać o akumulator w rowerze elektrycznym.
Jak działa rower elektryczny?
Tym, co odróżnia rowery elektryczne od zwykłych modeli analogowych, jest obecność silnika, akumulatora oraz sterownika. Cały mechanizm działa w bardzo prosty sposób: pedałowanie uruchamia elektryczny system wspomagania, który automatycznie wyłącza się w momencie osiągnięcia przez pojazd prędkości 25 km/h. Zgodnie z przepisami napęd może być zasilany prądem o maksymalnym napięciu 48 V i mocy nie większej niż 250 W.
Powyższe ograniczenia zamykają rowery elektryczne w zupełnie innej grupie jednośladów niż popularne skutery czy motorowery. Zasadnicza różnica pomiędzy nimi polega również na wykorzystaniu innego rodzaju silnika. Wariant elektryczny nie wymaga rejestracji pojazdu, który tym samym nie podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu oraz przeglądom. Nie wydziela także spalin, generuje mniejszy hałas i wykazuje się niższym kosztem pracy niż tradycyjny silnik spalinowy.
Rower elektryczny jest więc doskonałym wyborem dla osób, które cenią sobie ruch i chcą poruszać się ekologicznym środkiem transportu. Mechanizm wspomagania – jak sama nazwa wskazuje – ma jedynie odciążać cyklistów, pozwalając im pokonywać większe dystanse.
Typu rowerów elektrycznych
Można wymienić kilka podstawowych typów rowerów elektrycznych, które różnią się między sobą przede wszystkim sposobem użytkowania:
- Miejski – przeznaczony na dojazdy do pracy, szkoły czy na zakupy. Pozwala zachować wyprostowaną sylwetkę i często bywa wyposażony w koszyk lub bagażnik. Elektryczne wspomaganie ułatwia rowerzyście przejazd i odciąża fizycznie, dzięki czemu po przybyciu na uczelnię lub do biura jest mniej zmęczony i nie tak spocony, jak w przypadku przejazdu zwykłym rowerem.
- Górski – wyposażony w specjalnie ukształtowaną ramę i silnik elektryczny w centralnej części roweru. Model tego typu przystosowany jest do pokonywania trudnych, stromych tras.
- Trekkingowy/crossowy – to rower o najbardziej uniwersalnym charakterze. Wyróżnia się silnikiem elektrycznym zamontowanym w tylnej piaście bądź centralnie. Modele trekkingowe wyposażone są w rozliczne akcesoria dodatkowe, takie jak błotniki, stopki, lusterka czy osłony na łańcuch. Na takich rowerach z elektrycznym wspomaganiem można jeździć zarówno po mieście, jak i po niewymagających leśnych ścieżkach.
- Składany – cechuje się niewielkimi rozmiarami oraz niską wagą. Można złożyć go w taki sposób, aby dało się go przechowywać w małym mieszkaniu i przewozić w bagażu.
Jak widzisz, klasyfikacja rowerów elektrycznych nie różni się od podziału jednośladów analogowych. Wybierz więc model, który najbardziej pasuje do Twoich potrzeb. Masz gwarancję, że w każdym przypadku wspomaganie – z silnikiem, akumulatorem i sterownikiem – będzie perfekcyjnie dostosowane do danego stylu jazdy.
Jak dbać o akumulator w rowerze elektrycznym?
Bateria roweru elektrycznego może zużywać się w szybszym tempie niż pozostałe jego komponenty. Jej żywotność da się jednak wydłużyć – wystarczy tylko przestrzegać kilku prostych zasad:
- przed pierwszym uruchomieniem napędu doprowadź do całkowitego rozładowania i naładowania baterii,
- przechowuj rower elektryczny (albo sam jego akumulator) w temperaturze nie niższej niż 20 stopni Celsjusza,
- nie pozostawiaj swojego roweru elektrycznego na intensywnym słońcu,
- ładuj baterię po każdej dłuższej przejażdżce i raz na kilka miesięcy, jeśli przez jakiś czas nie używasz roweru,
- chroń akumulator przed wilgocią i działaniem wody – swobodnie możesz jeździć hulajnogą w deszczu, ale staraj się nie przechowywać baterii w wilgotnych miejscach
Możesz zrobić też wiele, aby wydłużyć działanie baterii na jednym ładowaniu. Zazwyczaj wystarcza ono na pokonanie dystansu 100 – 200 km. Zależy to przede wszystkim od baterii: im wyższa jej pojemność, tym dłuższy czas jazdy na jednym naładowaniu. Znaczenie ma jednak także tryb jazdy. Jeśli więc chcesz pokonać dłuższy dystans ze wspomaganiem, staraj się unikać wyboistych tras i utrzymuj aerodynamiczną sylwetkę. Przyspieszając, stopniowo zwiększaj bieg, a z najwyższego poziomu napędu korzystaj tylko wtedy, kiedy to absolutnie konieczne. Zadbaj też o to, by opony były odpowiednio napompowane, a cały rower – jak najmniej obciążony.
E-bike – szeroka oferta akumulatorów w Świecie Baterii
Wybierając rower elektryczny dla siebie, kieruj się tymi samymi parametrami, według których oceniasz modele analogowe. Jedyną różnicę stanowi napęd elektryczny, który jest zazwyczaj dostosowany do konkretnego typu roweru. Szukając do niego dobrego akumulatora, zwróć uwagę na jakość ogniw, ich pojemność oraz napięcie silnika. Duży wybór baterii do e-rowerów znajdziesz w asortymencie naszego sklepu internetowego!
Polecane baterie
Weronika Bazarnik
Mogą Cię zainteresować
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (398 196)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (315 430)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (261 458)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (246 848)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (237 927)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (206 084)