Jeden z najbardziej frustrujących momentów dla kierowcy to ten, gdy po przekręceniu kluczyka w stacyjce nastaje cisza (chyba że jest to samochód elektryczny, wtedy nie ma problemu). Doskonale znany dźwięk silnika nie nadchodzi, a w pobliżu nie ma sąsiada do pomocy i cały harmonogram poranny ląduje w koszu. Sytuacja może być chwilowo przerażająca, ale rozwiązanie problemu jest naprawdę łatwe – wystarczy zaopatrzyć się w dobry prostownik.

Jak naładować akumulator – krok po kroku

Instrukcję ładowania akumulatora opiszemy krok po kroku na przykładzie inteligentnego prostownika Green Cell 6/12 V, 4 A.

jak podlaczyc prostownik do akumulatora
Model ten umożliwia diagnostykę oraz ładowanie zarówno napięciem 6 V i 12 V, a nawet regenerację całkowicie rozładowanych akumulatorów i pracę w temperaturze poniżej 0° Celsjusza dzięki trybowi ColdAGM. Jest przystosowany do ładowania wielu typów akumulatorów, np. AGM, EFB, MF, SLA, VRLA, WET, Żelowych, Kwasowo-Ołowiowych oraz LiFePO₄.

PODŁĄCZENIE

Na samym początku zadbaj o odpowiednie warunki pracy. Upewnij się, że miejsce jest suche i bezpieczne. Jeśli wszystko jest w porządku, można rozpocząć ładowanie.

1. Pierwszy krok to odłączenie akumulatora od samochodu, bądź innego pojazdu czy urządzenia. Przykładem będzie akumulator w samochodzie. 
Odłączamy klemę o biegunie ujemnym (czarna), a następnie o biegunie dodatnim (czerwona).

2. Następnie podpinamy do akumulatora klemy prostownika, czerwony zacisk z symbolem + do czerwonego bieguna i czarny zacisk z symbolem – do ujemnego.

3. Po poprawnym podłączeniu możemy wpiąć ładowarkę do źródła zasilania.

4. Wybieramy tryb ładowania na prostowniku zależny od typu akumulatora i temperatury, w której ładujemy.

5. Czekamy – w zależności od wielkości akumulatora czas pełnego naładowania wynosić będzie kilkadziesiąt minut lub nawet 30 godzin w przypadku bardzo dużych akumulatorów (np. do TIR-ów). Warto zaznaczyć, że dzięki ładowarce Green Cell czas ten jest zdecydowanie krótszy, niż w przypadku mniej zaawansowanych prostowników. Poniżej przedstawiamy grafikę z szacowanym czasem ładowania dla różnych typów akumulatorów. 

czas ładowania ładowarkami

6. Jeśli zależy nam tylko na częściowym podładowaniu, by móc ruszyć wkrótce w drogę, wystarczy około pół godziny ładowania, ponieważ w czasie jazdy akumulator naładuje się już z alternatora. Jeśli jednak czeka nas krótka trasa, warto dać ładowarce nieco więcej czasu, ponieważ akumulator może nie zdążyć się odpowiednio podładować i przy następnej próbie uruchomienia auta historia się powtórzy.

ODŁĄCZENIE

1. Rozpoczynamy od odłączenia prostownika od źródła zasilania.

2. Zdejmujemy klemę ładowarki z bieguna ujemnego (czarny), a następnie dodatniego (czerwony).

3. Podłączamy z powrotem przewody pojazdu do odpowiednich biegunów akumulatora – najpierw czerwone, następnie czarne.

4. Uruchamiamy samochód i cieszymy się na dźwięk gotowego do jazdy silnika.

Ładowanie mniejszych akumulatorów

W przypadku innych urządzeń procedura jest zupełnie taka sama – trzeba dopasować kolory/bieguny i tryb ładowania. Dużym atutem inteligentnej ładowarki jest jej uniwersalność – możemy jej używać zarówno z dużymi akumulatorami samochodowymi, jak i bardzo małymi np. do zabawek.

Oczywiście jeśli potrzebujemy prostownika wyłącznie do niedużych akumulatorów, nie musimy kupować tak zaawansowanego sprzętu. Do ładowania małych modeli 2 V i 6 V w zupełności wystarczy kompaktowa ładowarka o parametrach ładowania 0.6 A lub 1 A. W przypadku tych prostowników również możemy ładować różne typy akumulatorów – AGM, żelowe, a także Wet, MF oraz EFB. Wyposażeni w odpowiedni, uniwersalny prostownik jesteśmy w pełni przygotowani na rozładowanie każdego akumulatora. Wszystkie modele znajdziecie tutaj 🙂