Jak zmienia się zasięg samochodów elektrycznych zimą?
![](https://blog.swiatbaterii.pl/wp-content/uploads/2023/12/GC_6485-80x80.jpg)
![](https://blog.swiatbaterii.pl/wp-content/uploads/2023/12/GC_6485-80x80.jpg)
Częstsze ładowanie, mniej kilometrów na jednym cyklu – w niskich temperaturach akumulatory mogą mniej. Co zrobić, by zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?
Wydajność baterii w samochodzie elektrycznym, zupełnie tak, jak w przeciętnym smartfonie, maleje w niższych temperaturach. Wynika to z tempa zachodzących w niej reakcji fizykochemicznych, które na mrozie jest zwyczajnie wolniejsze. Zmniejsza się też pojemność baterii. Efekt? Ładowanie akumulatora na mrozie trwa dłużej, a energii mieści się w nim mniej niż wiosną czy latem. A to wpływa na zasięg samochodów elektrycznych.
Zasięg auta elektrycznego zimą
Ile przejedzie samochód elektryczny lub hybryda zimą na jednym cyklu ładowania i o ile mniej niż latem? Odpowiedzi na takie pytanie szukali niedawno dziennikarze portalu Spidrers Web na przykładzie różnych modeli. Okazało się, że strata – w porównaniu do warunków letnich – wynosi od kilku do nawet 40%. Zatem nie dość, że zależność między temperaturą a zasięgiem została potwierdzona, to jeszcze udowodniono, że różnice mogą być zasadnicze.
Sprawdź nasze kompendium wiedzy o ładowaniu samochodów elektrycznych!
Ładowanie samochodu elektrycznego — wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem
Co z tą wiedzą może zrobić posiadacz elektryka zimą? Z fizyką nie wygra, ale może nieco zmienić swoje nawyki i oszczędniej wykorzystywać zgromadzoną w baterii energię. Nikt nie nakłania go do poświęceń, jazda mimo wszystko musi być komfortowa.
Sposoby na większy zasięg auta elektrycznego zimą
Jednym z pomysłów na zwiększenie zasięgu elektryka jest rozważne korzystanie z ogrzewania w samochodzie. Jako że samochód zasilany prądem nie emituje spalin, ogrzewanie można uruchomić jeszcze przed wyjazdem, podczas postoju w garażu i z podłączoną ładowarką. Utrzymując temperaturę zużyjemy mniej prądu niż nagrzewając wnętrze od nowa na początkowym etapie podróży. Można też wspomagać się ogrzewaniem siedzisk lub kierownicy, które jest mniej energochłonne niż nadmuch.
Wskazana jest też ekonomiczna jazda – a więc w miarę ze stabilną prędkością, bez nagłych przyspieszeń i szaleństw. Z resztą zimowe warunki im nie sprzyjają, więc nie będzie to wielkie wyrzeczenie. Pamiętajmy także o tym, że podczas hamowania zachodzi rekuperacja, umożliwiająca odzysk energii, co zwiększa zasięg elektryków i hybryd.
Jeśli temat elektromobilności jest Ci bliski, być może zainteresuje Cię również kiedy powstało pierwsze auto elektryczne.
Mogą Cię zainteresować
Najczęściej oglądane wpisy
- „Podłączony – nie ładuje”- komunikat w systemie Windows (401 211)
- Bateria litowo jonowa – wszystko co musisz o niej wiedzieć (319 701)
- Ile razy power bank naładuje telefon? (265 767)
- Jaki Powerbank zabrać do samolotu? (251 571)
- Jak podłączyć prostownik do akumulatora? (240 931)
- Jak włączyć i wyłączyć szybkie ładowanie w telefonie? (216 468)