Częstsze ładowanie, mniej kilometrów na jednym cyklu – w niskich temperaturach akumulatory mogą mniej. Co zrobić, by zwiększyć zasięg samochodu elektrycznego zimą?

Wydajność baterii w samochodzie elektrycznym, zupełnie tak, jak w przeciętnym smartfonie, maleje w niższych temperaturach. Wynika to z tempa zachodzących w niej reakcji fizykochemicznych, które na mrozie jest zwyczajnie wolniejsze. Zmniejsza się też pojemność baterii. Efekt? Ładowanie akumulatora na mrozie trwa dłużej, a energii mieści się w nim mniej niż wiosną czy latem. A to wpływa na zasięg samochodów elektrycznych.

Zasięg auta elektrycznego zimą

Ile przejedzie samochód elektryczny lub hybryda zimą na jednym cyklu ładowania i o ile mniej niż latem? Odpowiedzi na takie pytanie szukali niedawno dziennikarze portalu Spidrers Web na przykładzie różnych modeli. Okazało się, że strata – w porównaniu do warunków letnich – wynosi od kilku do nawet 40%. Zatem nie dość, że zależność między temperaturą a zasięgiem została potwierdzona, to jeszcze udowodniono, że różnice mogą być zasadnicze. 

Co z tą wiedzą może zrobić posiadacz elektryka zimą? Z fizyką nie wygra, ale może nieco zmienić swoje nawyki i oszczędniej wykorzystywać zgromadzoną w baterii energię. Nikt nie nakłania go do poświęceń, jazda mimo wszystko musi być komfortowa.

Sposoby na większy zasięg auta elektrycznego zimą

Jednym z pomysłów na zwiększenie zasięgu elektryka jest rozważne korzystanie z ogrzewania w samochodzie. Jako że samochód zasilany prądem nie emituje spalin, ogrzewanie można uruchomić jeszcze przed wyjazdem, podczas postoju w garażu i z podłączoną ładowarką. Utrzymując temperaturę zużyjemy mniej prądu niż nagrzewając wnętrze od nowa na początkowym etapie podróży. Można też wspomagać się ogrzewaniem siedzisk lub kierownicy, które jest mniej energochłonne niż nadmuch. 

Wskazana jest też ekonomiczna jazda – a więc w miarę ze stabilną prędkością, bez nagłych przyspieszeń i szaleństw. Z resztą zimowe warunki im nie sprzyjają, więc nie będzie to wielkie wyrzeczenie. Pamiętajmy także o tym, że podczas hamowania zachodzi rekuperacja, umożliwiająca odzysk energii, co zwiększa zasięg elektryków i hybryd.

Jeśli temat elektromobilności jest Ci bliski, być może zainteresuje Cię również kiedy powstało pierwsze auto elektryczne.