Hybrydy plug-in nie są niczym nowym, jednak stają się coraz bardziej popularne – zwłaszcza w ostatnich dwóch latach liczba aut tego typu znacząco wzrosła. Na początku 2019 roku w Polsce można było spotkać 18 modeli hybryd plug-in, w 2020 roku liczba ta wynosiła 70, a obecnie jest ich jeszcze więcej (sam Mercedes oferuje obecnie ok. 20 modeli). Plug-in to specyficzny rodzaj hybrydy. Sprawdź czym się charakteryzuje oraz jakie posiada wady i zalety!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym są hybrydy plug-in,
  • jakie wady i zalety mają tego typu samochody,
  • jak wygląda proces ładowania pojazdów plug-in.

Czym jest hybryda plug-in oraz co ją odróżnia od innych hybryd?

W dzisiejszych czasach trudno znaleźć producenta samochodów, który nie ma w swojej ofercie aut hybrydowych. W Europie wynika to w dużej mierze z chęci obniżenia zużycia Co2. (Zbyt duża emisja tego pierwiastka przekłada się na wysokie kary pieniężne dla producentów samochodów oraz na zanieczyszczenie środowiska.) Nic więc dziwnego, że hybrydy stają się wygodnym rozwiązaniem. Pojazdy z tym napędem stanowią istotną alternatywę dla tych, które są napędzane benzyną lub ropą. Łączą w sobie zalety aut elektrycznych (są ekologiczne, a ich „tankowanie” jest relatywnie tanie) i tradycyjnych modeli spalinowych (nie ma obawy, że auto rozładuje się w połowie trasy).

Auto hybrydowe to pojazd, który jest napędzany dwoma silnikami – spalinowym i elektrycznym. Klasyczne hybrydy odzyskują moc podczas procesu hamowania oraz w trakcie pracy silnika spalinowego. Jest ona potrzebna nie do pokonywania dużych dystansów, a przede wszystkim do poprawienia osiągów samochodu. Silnik elektryczny jest więc pewnego rodzaju wsparciem dla silnika spalinowego. 

Właśnie to jest główna różnica, która odróżnia klasyczne auta hybrydowe od hybryd typu plug-in. Te drugie nie tylko można ładować z zewnętrznego źródła zasilania (np. gniazdka elektrycznego), ale też pozwolą pokonać określony dystans (w niektórych przypadkach nawet sto kilometrów) bez zużycia konwencjonalnego paliwa. Zaletą auta z dwoma silnikami jest to, że możemy z nich korzystać wymiennie. Silnik spalinowy może Ci służyć jako ten “awaryjny”, z którego skorzystasz dopiero wtedy, gdy zabraknie Ci energii elektrycznej. Do tego czasu możesz jeździć na silniku elektrycznym, tym samym obniżając poziom spalanego paliwa. 

Hybrydy PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) wyróżniają się również tym, że ich akumulatory mają większą pojemność, co pozytywnie wpływa na zasięg – podobnie jak w przypadku standardowego samochodu elektrycznego. W porównaniu do klasycznych hybryd zauważalna jest duża różnica w pojemności. W standardowej wersji jest to 1-2 kWh, natomiast w hybrydzie plug-in wartość ta wynosi 10-31 kWh.

samochód hybrydowy

Wady i zalety samochodów hybrydowych typu plug-in

Jak wszystkie innowacje na rynku, również hybryda plug-in ma zarówno zalety, jak i wady. Wśród tych pierwszych z pewnością należy wymienić niskie spalanie. Producenci deklarują, że w hybrydzie z silnikiem elektrycznym i silnikiem spalinowym, średnie zużycie paliwa występuje na poziomie 1-3 l/100 km. Zwłaszcza na krótkich dystansach, gdy jeździmy po mieście „od ładowania do ładowania” i silnik spalinowy praktycznie nie jest używany. To kolejny plus tego typu pojazdów – zużycie energii elektrycznej zastępuje zużycie paliwa, a tym samym pozwala zaoszczędzić na benzynie przy oszczędnej jeździe.

Ze względu na bardziej skomplikowaną budowę (np. dwa silniki), samochody te są cięższe, a więc mniej dynamiczne niż samochody elektryczne lub posiadające tylko silnik spalinowy. Mają mniejszą ładowność (część powierzchni bagażnika może zajmować bateria) oraz mniejsze zbiorniki paliwa. Warto też zaznaczyć, że są droższe od aut spalinowych, a konieczność regularnego ładowania może być dla niektórych problematyczna.

hybryda auto zaparkowane o zachodzie słońca

Proces ładowania hybryd plug-in

Ładowanie hybryd typu plug-in przebiega analogicznie do procesu uzupełniania energii w samochodach w pełni elektrycznych. Możesz to zrobić korzystając z ogólnodostępnych stacji ładowania lub w domu – przy pomocy gniazdka elektrycznego i specjalnego kabla lub ładowarki naściennej (tak zwanego Wallboxa). Każde z rozwiązań różni się od siebie przede wszystkim czasem ładowania.

Najwygodniejszym sposobem na naładowanie hybrydy plug-in może wydawać się skorzystanie z domowego gniazdka – jest ono zawsze „pod ręką”. Warto jednak pamiętać, że jest to bardzo powolny sposób – naładowanie do pełna Twojej hybrydy może zająć nawet dobę.

Chcąc ładować samochód w warunkach domowych, a jednocześnie przyspieszyć cały proces, warto kupić Wallboxa. Możesz zdecydować się na wersję, która korzysta z domowej sieci elektrycznej (czyli o napięciu 230 V) lub bardziej zaawansowaną, która potrzebuje tzw. siły, czyli instalacji trójfazowej (o napięciu 400 V – w takim przypadku możesz ładować akumulatory z mocą 11-22 kW). Możesz podłączyć pojazd do ładowania przed snem, a wallbox napełni akumulator w ciągu nocy – by rano auto było gotowe do jazdy.

Alternatywny sposób ładowania hybryd plug-in to korzystanie z ogólnodostępnych stacji ładowania. Większość z nich pozwala ładować akumulatory auta z mocą 22 kW. Istnieją jednak też stacje szybkiego ładowania, które oferują moc na poziomie 25-50 kW. Dlaczego? Energia trafia wprost do akumulatora (omijając falownik, który ma znaczenie podczas ładowania prądem zmiennym), co znacznie przyspiesza cały proces.

ładowarka mobilna Green Cell

Sprzęt do ładowania hybryd typu plug-in marki Green Cell

Jeśli rozważasz zakup hybrydy plug-in, to pamiętaj, że będziesz musiał zaopatrzyć się również w odpowiedni sprzęt do ładowania. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziesz kompatybilne z hybrydami plug-in ładowarki naścienne (Wallbox GC EV PowerBox), mobilne (GC EV PowerCable) oraz kable do ładowania (Green Cell GC EV Type 2). Przejrzyj Świat Baterii i wybierz coś dla siebie i swojego samochodu elektrycznego!

Polecane akcesoria do aut EV i hybrydowych