Jeden z mitów na temat aut elektrycznych (EV) mówi o bardzo małym zasięgu tego typu pojazdów. Czasy, gdy samochód elektryczny musiał być ładowany każdorazowo po przejechaniu 50 kilometrów, dawno już minęły. Pod pewnymi względami pojazdy na prąd przewyższają nawet tradycyjne auta spalinowe, przynajmniej w przestrzeni miejskiej – nie zużywają paliwa podczas stania w korkach, dzięki czemu są bardziej ekonomiczne. Dowiedz się więcej o możliwym do pokonania dystansie i punktach ładowania samochodów elektrycznych. Zapraszamy do lektury!

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jaki średni dystans może pokonać auto elektryczne i od czego on zależy,
  • jakie samochody mogą najdłużej jechać bez ładowania,
  • jakie są różnice między publicznymi i prywatnymi punktami ładowania.

Jaki średni dystans pokona auto elektryczne?

Średni dystans, który może pokonać auto elektryczne po wizycie na stacji ładowania jest jednym z podstawowych kryteriów branych pod uwagę podczas zakupu samochodu elektrycznego. Na szczęście producenci aut EV zdają sobie z tego sprawę i dokładają starań, by średni zasięg osiągalny na jednym ładowaniu z roku na rok zwiększał się. Nowe modele pojazdów elektrycznych przejeżdżają 100 km lub 200 km bez postoju na stacji. Jeszcze do niedawna takie wyniki nie były możliwe do osiągnięcia i większość posiadaczy samochodów EV mogła o nich jedynie pomarzyć. 

Co więcej, współczesne auta elektryczne z wyższej półki pokonały barierę 300 km, a niektóre modele mogą przejechać nawet do 400 km. Najlepsze osiągi to domena głównie najdroższych modeli, wśród których są samochody marki TESLA i Volkswageny.

Co wpływa na zasięg samochodu elektrycznego?

Zasięg, który może pokonać samochód elektryczny zależy w dużej mierze od pojemności akumulatorów i masy auta. Bardziej pojemna bateria pozwala na przejechanie dłuższej trasy bez potrzeby zatrzymywania się na stacji. Pamiętaj jednak, że zazwyczaj wiąże się to również ze zwiększeniem wagi pojazdu – akumulatory o wyższych parametrach są cięższe niż ich mniej wydajne wersje. 

Wpływ na ilość pokonanych kilometrów ma również korzystanie z dodatkowych funkcji pojazdu. Najwięcej energii – obok oczywiście silnika elektrycznego – pochłania klimatyzacja i ogrzewanie. Gdy z nich nie korzystamy, możemy przejechać nawet do kilkunastu kilometrów więcej. 

W tym przypadku jest również istotny styl jazdy. Jeśli gwałtownie przyspieszamy, ostro hamujemy, jeździmy z nadmierną prędkością i utrzymujemy silnik na wysokich obrotach,  musimy korzystać ze stacji ładowania samochodów elektrycznych dużo częściej, niż w przypadku ekonomicznej jazdy.

punkt ładowania samochodów elektrycznych

Jakie modele najdłużej mogą jechać bez korzystania ze stacji ładowania samochodów elektrycznych?

Im dłużej można korzystać z samochodu elektrycznego bez konieczności użycia ładowarki, tym lepiej i przede wszystkim wygodniej dla użytkownika auta. Oto lista 10 pojazdów EV dostępnych na polskim rynku, które osiągają najlepsze wyniki w tej dziedzinie (wraz z maksymalnym, deklarowanym zasięgiem):

  • Tesla Model S (Long Range Plus — 652 km),
  • Tesla Model 3 (Long Range — 580 km),
  • Tesla Model X (Long Range Plus — 561 km),
  • Volkswagen ID.3 (Pro S — 549 km),
  • Volkswagen ID.4 (500 km),
  • Hyundai KONA Electric (wersja 64 kWh – 484 km),
  • Jaguar I-Pace (470 km),
  • BMW iX3 (460 km),
  • Kia e-Niro (wersja 64 kWh – 455 km),
  • Kia e-Soul (wersja 64 kWh — 452 km).

Jak łatwo zauważyć, najlepsze osiągi zdobywają samochody elektryczne Tesla. Nic dziwnego, że właśnie ta marka jest najczęściej wybierana przez miłośników pojazdów EV!

Punkty ładowania samochodów elektrycznych – ogólnodostępne vs. prywatne

Niezależnie od tego, jak duży dystans może pokonać elektryk na jednym ładowaniu, w końcu przyjdzie moment, gdy trzeba będzie uzupełnić energię w akumulatorze. By zaspokoić tę potrzebę możemy skorzystać z ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów lub zrobić to we własnym garażu. Obie metody mają swoje plusy i minusy.

Ogólnodostępne punkty ładowania samochodów

Publiczne stacje ładowania posługują się prądem stałym (DC) i często są najszybszym sposobem ładowania pojazdu, dysponując mocą od 25 kW do nawet 150 kW. Pamiętaj jednak, że z szybkością ładowania wiąże się m.in. wyższa cena, a także fakt, że nie wszystkie pojazdy są przystosowane do “szybkich ładowarek”. Ponadto często ogólnodostępny punkt ładowania jest zajęty (musimy czekać w kolejce) lub znajduje się daleko.

Prywatne stacje ładowania samochodów elektrycznych

W domowych warunkach możemy skorzystać ze zwykłego gniazdka elektrycznego lub z prywatnego Wallboxa. W normalnym gniazdku sieciowym płynie prąd przemienny (AC) o napięciu 230 V i natężeniu 16A. Oznacza to, że aby naładować akumulator do pełna, musimy czekać czasem nawet dobę (w zależności od pojemności baterii). Warto z tej opcji skorzystać, kiedy możemy zostawić samochód na ładowanie na całą noc. Możemy również traktować ten sposób jako opcję awaryjną – w końcu ładowarka mobilna zmieści się w każdym bagażniku, jest świetnym akcesorium na długie trasy.

 Druga metoda jest o wiele szybsza – Wallbox oferuje moc ładowania nawet na poziomie 22kW. Przekłada się to na prawie dziesięciokrotnie szybsze uzupełnienie akumulatora. Wadą tego sposobu jest brak mobilności, ponieważ nie można jej wziąć ze sobą, tak jak w przypadku ładowarki mobilnej. Ładowanie jest więc możliwe wyłącznie w jednym miejscu, czyli tam, gdzie został zamontowany Wallbox.

wallbox

Ładuj zawsze i wszędzie z ładowarką mobilną Green Cell

By mieć pewność, że zawsze i wszędzie będziesz mógł naładować swój samochód, zainwestuj w ładowarkę mobilną Green Cell EV PowerCable. Zintegrowany kabel jest kompatybilny z samochodami elektrycznymi i hybrydami Plug-In wyposażonymi w złącze Type 2, m.in. Tesla Model 3 / Model S , BMW i3, VW ID.3, Audi E-Tron, Nissan Leaf, Peugeot e-208, Renault ZOE czy Hyundai KONA. 

Postaw na wygodne i bezpieczne zasilanie z ładowarką mobilną GC. Ładuj samochód w dowolnym miejscu korzystając ze zwykłego gniazdka sieciowego! 

Polecane akcesoria do aut EV